Revisjonshistorikk [tilbake]

trykk for å gjemme/vise revisjon 1
opprinnelige versjon

Volkswagen Polo inspeksjon eller service eller . . .

Hei I juni 2018 kjøpte jeg en Volkswagen Polo 2015 modell som var kjørt 17000 km. Før bilen ble overlevert ble det utført full service på bilen. I april 2019 ble bilen innkalt til EU kontroll og det måtte skiftes bremseklosser og bremseskiver, dette ble utført og bilen ble EU godkjent. En måned etter dette, altså i mai 2019, får jeg beskjed i displayet på bilen om at den må inn til inspeksjon og oljeskift, altså cirka 1 år etter at jeg kjøpte bilen og det var gjort full service. I løpet av dette året har jeg kjørt bilen 7000 km og den har det de kaller Volkswagen longlife olje. Jeg kontaktet Møller og lurte på hva dette var, altså om det var en ny service eller om det var nødvendig å skifte olje etter så kort tid og så få km. Jeg vil nevne at jeg har kjørt Volkswagen ulike modeller i 30 år og har aldri hørt om noe slikt, har alltid fått beskjed om at bilen kan kjøre minimum 15000 km før det er nødvendig med oljeskift på grunn av denne longlifeoljen. Hos Møller fikk jeg til svar at bilen burde inn til inspeksjon hvert år, for å skifte olje og for å sjekke lys, dekktrykk, vindusviskere, spylerveske osv, altså slike ting som bilen selv gir meg beskjed om dersom det er noe i veien. Denne inspeksjonen skulle koste 3099,-, inkludert oljeskift kr. 4499,-. Jeg får et inntrykk av at dette er noe de har funnet på for å tjene ekstra penger, og siden det er dyrt nok som det er å ha bil i Norge, er jo cirka kr. 4500,- ekstra hvert år ganske mye. Lurer bare på om du har noen kjennskap til dette? og om dette virkelig er noe man trenger å gjøre?? I tillegg kommer jo service på bilen med jevne mellomrom, for dette var jo ikke en service i følge Møller, bare en inspeksjon som gir meg noe de kaller mobilitetsgaranti, altså at jeg får hjelp fra Volkswagen dersom bilen plutselig skulle stoppe, noe som forsikringen min likevel dekker. Jeg er så utrolig fornøyd med bilene fra Volkswagen, men Møller som forhandler og verksted opplever jeg nesten som det rene lureri. Er det virkelig nødvendig å skifte olje etter 7000 kjørte km og er denne inspeksjonen noe man bør betale 3099 kroner for?? Hva mener du???