Revisjonshistorikk [tilbake]

trykk for å gjemme/vise revisjon 1
opprinnelige versjon

Useriøs bilbutikk - hva kan man gjøre?

Hei. Jeg spør for ei venninne som kjøpte en 2011-modell Ford Focus 1,6 TDCI i slutten av februar.

Hun hadde bilen bare litt over en uke, så røk klutsjen på den. Det varte og det rakk, men omsider tok butikken tilbake bilen og fikk den på verksted. Det skulle ta hele fem uker før hun fikk den tilbake. Så kjørte hun bilen to uker til, før multireima røk. De lovet igjen å ta det, men så starter problemene. De lovet å ta EU-kontroll og gi henne lånebil, men nå svarer de verken på telefon, sms eller epost. Hun har vært der to, tre ganger og mast også, men de kommer med bortforklaringer og lovnader om å ringe tilbake, men det skjer ikke. En unnskyldning har vært at den som har "saken", er sykmeldt.

Hva kan hun gjøre med dette? Hun har tre måneder 50-50-garanti, men samtidig er det også fem års reklamasjonsrett ved kjøp av bruktbil hos forhandler. Ved ikke å ta ansvar bryter de jo forbrukerkjøpsloven? Tålmodigheten er slutt nå. Hun har truet med anmeldelse, men jeg vet ikke hvor langt hun kommer med det. Situasjonen slik den er nå, er jo uholdbar. Hun har ikke fått lånebil engang, og bilen bare står på gårdsplassen. Siden hun er alenemor, har hun heller ikke andre til å hjelpe seg. Jeg har heldigvis to biler selv og har lånt bort den ene til henne, men jeg trenger den jo selv etter hvert nå.

Hva kan hun gjøre? I utgangspunktet vil hun ha fikset bilen snarest (den skulle vært på EU-kontroll i løpet av mai også), men drøyer dette mer nå, vil hun heve kjøpet. Kan hun det?

Dette er for øvrig ikke merkeforhandler, men en mindre, lokal, butikk. I ettertid har jeg oppdaget at butikken har fått mye kritikk for elendig kundeservice, så dette er tydeligvis ikke første gangen.

På forhånd takk for svar!

Mvh KO Stensrud