Revisjonshistorikk [tilbake]

trykk for å gjemme/vise revisjon 1
opprinnelige versjon

"Bremser: - Dette må være en garantisak"

Hei,

Leste denne saken som du har svart på allerede en gang, men har et lignende case. (https://www.tv2.no/a/4128096/) Jeg er på slutten av min leasingavtale hos en VW forhandler i Oslo på min Passat Gte som ellers har vært en grei bil.

Men nå var jeg på taksering for å finne ut om hva som ikke regnes som "normal slitasje" og som jeg skal bekoste selv før innlevering. Bilen har nå gått 43 300 km (45 000 km leasing avtale). Noen ting skjønner jeg godt, eks. små bulker på bakluke å lignende. Men skjønner ikke over hode om hvorfor jeg skal betale for rust på bremseskiver (ikke bremseklossene som er slitne altså og de mener altså at jeg må bytte disse bremseskivene), som da er over 25% rust og som forhandleren selv beskrev som "skyldes vei-salt og spesielt den nye typen av flytende vei-salt". Og de sier at de "ser dette som enda mer vanlig på el-og hybridbiler siden man tydeligvis bremser mindre med bremsene og mer med motoren". Dette kjenner ikke jeg meg igjen i. Med andre ord så er det ikke noe som jeg som forbruker kan gjøre med dette. Jeg mener selv at jeg bruker bilen som normal bruk og at det er tullete at jeg skal betale dette siden dette er noe som absolutt burde beregnes som "normal slitasje". Ikke jeg som bestemmer at de skal salte veiene på måten de gjøres. Og dette burde vel absolutt være beregnet med som slitasje når man leaser en bil.

Takknemlig hvis du har noen meninger og tanker om dette. Er jeg nødt å betale her?