Revisjonshistorikk [tilbake]

trykk for å gjemme/vise revisjon 1
opprinnelige versjon

Registerreimbrudd før intervall på en 2012 modell Citroën Grad c4 picasso

Hei Benny! Tar kontakt med deg på veiene av min mor som har fått et kjempeproblem med sin 2012 modell Citroen c4 grand picasso. Bilen har gått 196 000km og har den veldig vanlige 1.6 HDI motoren som jo også er å finne oss veldig mange andre bilmerker (som f.eks Volvo, Ford, Peugeot og Toyota m.m) Problemet vi har fått med bilen og motoren er at registerreimen på bilen har røket under kjøring. Dette forårsaket større skade på to av sylindrene på motoren som nå mangler kompresjon. Andre syntomer er trolig bøyde ventiler og ødelagte ventilløftere med mer.

Grunne for at jeg tar kontakt med deg er at vi føler oss villedet av Citroen Norge. Bilen har oppgitte bytteintervaller på registerreima i serviceheftet, og bilen var langt i fra intervall da reima røk. I Servicehefte som har fulgt bilen fra vi fikk den ny, står det at registerreimen skal skiftes etter 10år og 240 000km. Moren min sin bil hadde bare gått 7år og 196 000km da reimen røk og vi er langt unna bytteintervallen. Reimen som satt i bilen da det smalt var originalreimen bilen var blitt levert med fra PSA fabrikken. Bilen har nå stått i alle fall 3 uker oss en Citroënforhandler i Hønefoss hvor vi har måtte krangle mye om hvem som har ansvaret. Forhandleren har så sendt inn alle papirene på bilen til Citroen Norge for å høre om vi kan få «goodwill» på reparasjonen. Så ble det mer bråk.

Vi fikk svar av Citroen Norge at det mangler dokumentasjon på en service fra året 2016. Denne ble utført i Tyskland under en sommerferie og dokumentasjonen ble selvfølgelig glemt igjen, mens de tyske mekanikerne ikke skjønte bære av den norske servicebok og dermed heller ikke skrev ned noe dokumentasjon. Vi har nå forsøkt å få kontakt med verkstedet i Tyskland men har dessverre ikke fått noe svar. Dermed står progresjonen på bilen stille. Citroen Norge ber altså om dokumentasjon på en service som er blitt gjennomført for 4 år siden som ikke har noen som helst innvirkning på registerreimen. Skulle reima godt i oljebad kan man jo henger seg opp i dette, men på akkurat 1.6 HDI dieselmotoren er det jo ikke et ekstra oljeskift som gjør om reima holder eller ikke.

Vi har nå i senere tid vært i kontakt med NAF og maken til dårlig service skal man lete lenge etter. Moren min har ringt til NAF 4 ganger og først den siste gangen fikk hun svar. Her ble man møtt av at siden bilen er over 5 år har vi ingen rettigheter. I Serviceheftet er ordlyden på registerreimskifte slik: «registerremen er under permanent belastning, helt fra motoren startes til den stoppes. Det er derfor normalt at denne remmen utsettes for slitasje. En defekt registerrem kan forringe motoren og sette den ut av funksjon. Den skal skiftes ut etter de intervaller som oppgis under.» intervallene som så står under for 1.6 HDI motoren er : 10år eller 240 000km under normale bruksforhold. Under vanskelige står det at remen skal skiftes ved 10 år eller 180 000km. Bilen har fått service ved Citroënverksted i garantiperioden og her er det blitt ført inn som normale bruksforhold…

Moren min føler seg altså lurt av Citroën og føler seg utsatt for villedende markedsføring. Lurer på hva du foreslår som videre fremgangsmåte? Hva ser du får deg som en mulig løsning på problemet? Bør vi overholde motoren eller sett inn en annen motor? Håper at du har noen gode råd å komme med da vi ikke lenger vet hva vi bør gjøre. I verste fall får denne historien her være et skrekkeksempel på hvordan det kan gå hvis man stoler for mye på et servicehefte og ikke følger magefølelsen på når slitedeler skal byttes ut. Dette er jo trass alt en motor som er å finne oss grådig mange produsenter med veldig lange intervaller, og ikke bare oss Citroënbiler.

Med vennlig hilsen Hermann G

Antall visninger