Revisjonshistorikk [tilbake]

trykk for å gjemme/vise revisjon 1
opprinnelige versjon

E-klasse dielsehybrid (E300de)

Hei Benny, og takk for en kanon spalte. Har sverget til premiummerker med fossilmotor i alle år. Min tilårskomte E 320 går fortsatt som en klokke, men vurderer nå en oppgradering. Grunnen er en del utgiftsbomber som sikkert kommer om ikke alt for lenge, her nevner jeg Airmatic (for andre gang) og SBC bremseenhet, forøvrig de beste bremsene jeg noen gang har hatt på en bil. Har vurdert å kjøpe en brukt All Terrain med 2 liter diesel, men er som de fleste litt redd for dielsemotorens fremtid.

Har begynt å kikke litt på den nye E300de. Som hybrid er det litt å spare ved nykjøp. Må også legge til at jeg bor utenfor de store byene, og har et kjøremønster på under 4 mil daglig. Kan sikkert kjøre på el i godt over 300 dager pr år.

Ved en nærmere kikk på denne dieselhybriden så virker det som om elmotoren sitter i gearkassa. Er du enig med meg i at dette kan være en utgiftsbombe når noe går galt? Ser for meg at hele kassa må ut og deles for å komme til.

Det andre med dieselhybrid er problemer med soting, Gitt at en har mye småkjøring, og dielsemotoren bare går i korte perioder, så vil jo denne sjelden bli skikkelig varm. I mitt hode tilsier det soting, men nå er jeg jo stort sett vant til eldre utgaver. Er disse nye motorene så rene at dette ikke vil bli et problem?

Så her står jeg - skal jeg velge en brukt, nyere diesel eller hoppe på noe nytt og uptøvd, en ny dieselhybrid?