Revisjonshistorikk [tilbake]

trykk for å gjemme/vise revisjon 1
opprinnelige versjon

Tesla Model S kvalitet ?

Hei !

Jeg er en fornøyd fossilbileier (Volvo V90 CC) og har egentlig ikke så mye interesse for el. biler fordi de ikke ville passe så godt inn i mitt forbruksmønster (kjøring 40 mil til hytte nesten hver weekend og iblant med henger). Allikevel har jeg drevet litt 'research' for å få litt relevant informasjon uavhengig av alt som blir skrevet i mediene. Som eksempel tok jeg et søk på FInn etter brukte Tesla Model S filtrert etter kjørelengde og salg fra private. Må si jeg ble litt overrasket da jeg så hva som var blitt byttet på disse bilene, for det meste 2013 og 2014 modeller.

Nesten alle hadde byttet drive unit (det er vel hovedmotor i el. biler ?)) De fleste hadde byttet hovedbatteri og også hjelpebatteri. I tillegg en hel del andre deler.

Så til spørsmålene:

Det diskuteres veldig mye i media hvor mye batteriene taper seg i ytelse i forhold til kjørelengde og tid. Det kommer da fram at dette stort sett ikke er noe problem. Hva er da årsaken til at de fleste av nedenstående Tesla'er har måttet bytte batteri ?

Det hevdes at el.biler har et meget enkelt drivverk sammenliknet med fossilbiler hvilket sikkert er korrekt. Da er det forunderlig at så mange av nedenstående Tesla'er har måttet skifte Drive Unit etter en relativt kort kjørelengde +/- 100.000 km.

I tillegg til batteri og drive unit er det også beskrevet en mengde andre reparasjoner og utskiftninger. Selv om dette i hovedsak er garantireparasjoner så vitner det om en ekstremt dårlig kvalitet. Hva er din kommentar ?

Selv om disse Tesla eierne får dekket kostnadene på garanti så må det vel allikevel være frustrerende mad så mange verkstedbesøk og tilhørende ventetider

Model S 2013 modell Drive Unit byttet 20.06.2014 Batteri byttet 04.08.2016 Media Control Unit(Touchscreen) byttet 20.06.2018 Bakre bremser byttet 24.08.2018

Drosjekjørt Tesla: Nytt hoved batteri ved km 222750 . 06 juli 2018 Ny Drive unit på km 193989. Mars 2018

2013 modell Splitter nytt hovedbatteri og 12 volts batteri. Denne bilen er blitt pendlerkjørt mellom Fredrikstad og Drøbak i 5 år og 3 måneder. Jeg har ikke hatt noen problemer med denne fantastiske bilen som jeg er blitt så glad i. Alle servicer er blitt fulgt opp av Tesla på Skøyen.

2013 modell Nytt 12V batteri desember 2018, ny radiator til A/C juni 2018,

2014 modell Drive-unit (motor) byttet ved 60.000km og 105.000km (pga kjent feil). Batteriet byttet ved 132.000km (pga power-switch failure.

2014: -Skiftet motor på 100.000km

2013: Den har byttet alt av tilbakekallinger Tesla har hatt, samt byttet drive unit i 2017. Batteriet fremstår som lite slitt da den har blitt ladet på lav spenning, og alltid holdt mellom 20-80%. Ved fulladet batteri har bilen ca 380 km rekkevidde og 0-100 km/t på 4,2 sekunder.

2014: Nytt batteri april 2018 ( verdi ca 190 000kr ) Ny motor desember 2016

2014: Topp utstyrt DriveUnit (motor) , Batt skiftet . Bremser, dørhåndtak mm skiftet på garanti. Alle slitedeler skiftet jevnlig og dokumenteres.

2014: Bilen har garanti på batteri og drive unit frem til 2022. Har byttet DU på 80 000km. Mye nytt i forstilling, sway bar links og upper control arms. Byttet omordlader på garanti, pluss en del andre ting.

2013: Overhaling av klimaanlegg og full bremse service. Alt som skal skiftes på bilen er skiftet og full historikk medfølger salget. Nylig er blant annet hoved skjerm byttet og tilbakekallinger som airbag og styrebolter skiftet. Dørhåndtak høyre side. Bilen er stort sett ladet på 13a. Lite superlading. Har stort sett brukt bilen mellom 10 og 90% kapasitet. Sjeldent maksladet. Bilen har fått byttet motor på 67.000 km så denne har gått ca 87.000. (Grunnet lyd. Ny er helt stille og ingen problemer).

2013: - Ny DU, motor februar 2016 - Nye vindusruter, styrestag mm i 2016 - Ny luftslange kompr.-lufttank 2016 - Ny viskeroverføring og viskerarm ve side 13.07.17 - Skiftet airbag passasjerside foran 14.08.18 - Ny DCDC Converter 13.11.18 - Skiftet park bremse kaliper venstre side bak 21.01.19

2014: Følgende av betydning er gjort på bilen: - Ny 17" touchscreen - Ny Titanskjold under bilen for å beskytte batteriet. - Ny bak lykter - Ny rygge-lys list - Nordisk bremsepakke - TPMS sensor på vinterhjulene

2015: Mye byttet, både av slitasjedeler og andre komponenter: - Bremseklosser og bremseskiver fram og bak + bremseklosser til parkeringsbremsen. - Simring på utgående aksel til motor begge sider fram. - Begge drivakslinger fram. - 2 stk nye nøkler. - Ny kalipter venstre side fram. - Motor for åpning av bakluke. - Bakre og fremre glass til panorama taket. - Dørhåndtak venstre side bak og høyre side fram. - Aktuatorer for styring av varmluft ut til kupeen. - Styreenhet for sentral elektronikk. - Frontrute skiftet i uke 25. - Full "pre-owned" sjekk utført av Tesla ved 96853 km.

2014:

Bilen fikk helt nytt batteri på km stand 97 000, så batteriet har kun gått 37 000. Noen små hull i setene i baksetet etter feste av barneseter med isofix.

2014: Siste service gjennomført august 2018 der også panoramataket ble byttet på garanti. EU-kontroll gjennomført mai 2018. DU (drive unit) byttet på 90.000 km (garanti). Bremseklosser foran og bak byttet mars 2018.

2013: Batteri ble byttet på garanti for ca 15 000 km siden,

2014: -Bilen har nylig fått nytt Hoved batteri august 2018 -Nye bremser 2017 -Ny ladekabel desember 2018