Revisjonshistorikk [tilbake]

trykk for å gjemme/vise revisjon 1
opprinnelige versjon

Jeg har en forsikringssak hos Gjensidige som ikke har gått til rette

Jeg har en forsikringssak hos Gjensidige som ikke har gått til rette. Jeg har en BMW 5-serie 2012 modell. Den 25.11.2018 vil ikke bilen starte. Jeg går til bagasjerommet for å ta ut skolesekken min, da ser jeg at det er vått og fuktig i bagasjerommet. Jeg ringte Gjensidige og sa ut av frustrasjon og stress at dette kan være vannlekkasje, men dette var bare spekulasjon fra min side.

Da jeg ringte og innmeldte skaden fikk jeg avslag av saksbehandleren noen dager senere, uten at verksted hadde ennå fått sett på den.

Dette var det hun mente uten at verkstedet hadde fått sett på skaden.

" Du opplyser at skaden skyldes vann i bilen. Det er ikke tegn til ytre skade, og du mener at regnvær er en mulig årsak til at vannet (ca 4 liter) er kommet inn i bilen. I forsikringsvilkårene fremgår det at følgende skader dekkes: "Skade på kjøretøyet som følge av plutselig ytre påvirkning" Følgende skader dekkes ikke: "Slitasje og skader som utvikles gradvis"

Ut fra de opplysningene vi har om skaden, er den ikke dekket av forsikringen og erstatning kan derfor ikke utbetales. "

Jeg skjønte ikke hvorfor jeg fikk avlslag av henne så fort uten at vi hadde kommet til noe dialog sammen, eller at verkstedet hadde kommet med noen kommentarer eller beslutninger. Men det jeg visste var at jeg hadde tegnet forsikringsavtale med Gjensidige for (Bil Pluss) som vil si den høyeste forsikringen du kan få av et forsikringsselskap, det vil dekke alt av bilen så lenge det er innenfor vilkårene og vilkårene for at bilen skal bli dekket av Bil Pluss må bilen være mindre enn 8 år og har kjørt mindre enn 200 000 kilometer. Bilen VH 42915 er innenfor vilkårene siden den ble registrert år: 2012 og har bare kjørt 92 tusen. Dette står videre på kontrakten.

• Maskinskade - Plutselig og uforutsette skader på bilens motor, batteri, girkasse, mellomaksel, differensiere og elektronikk til disse på biler som ikke er eldre enn 8 år regnet fra første gangs registreringsdato og som har kjørt mindre enn 200 000 kilometer skal bli dekket.

Videre ringte jeg falken og sendte bilen til BMW Sulland i Moss. Men de hadde dessverre ikke så mye tid til å se på bilen PGA full uke plan. Fra da jeg leverte bilen hos BMW 25.11.2018 til 16.01.2018 til dem hadde fått sett på bilen og tatt alt av diagnose hadde dem ikke kommet til noe forklaring på hvordan det har oppstått vannlekkasje.

Gjennom all den tiden den var hos verkstedet var det veldig vanskelig for meg å komme til dialog med saksbehandleren min siden hun ikke svarer telefonen. Den eneste måte jeg kunne komme i kontakt med henne var hvis hun skulle ringe meg.

Fra den tiden jeg hadde levert bilen hadde gjensidige ikke engang tatt kontakt med verkstedet, det var som at dem hadde bare ignorert saken, og det vet jeg for en grunn, siden dem hadde ferdigbehandlet saken fra den dagen jeg hadde innmeldt skaden.

Den 16.01.2019 hadde verkstedet kommet til en forklaring men ikke konklusjon eller beslutning. Dette videre sendte dem til saksbehandleren min.

" Bil kommer tauet inn og starter ikke. Kunde sier han har hatt vannlekkasje inn i bagasje på bilen. Sleper bil inn på verkstedet, og kobler den opp på tester. Masse styreenheter som ikke svarer, og disse er plasser i bagasje på bil. Åpner opp bagasje på bil, og her er det veldig fuktig. Masse styreenheter som er kortsluttet og ledningsnett med irr. Feilsøker vannlekkasje på bil. Finner ingen vanninntrengning. Vannet fra mange forskjellige vinkler, og plass bil med flere forskjellige hellingsgrader. Finner fortsatt ingen vanninntrenging i bil. Må skifte diverse styreenheter og ledningsnett som er svulmet og irret i stykker. Monterer nye ting med litt mer avstand til gulv i bagasje, og rommet må holdes under oppsikt for fremtidig vanninntrenging. Notater Dette er ikke en faktura. Takstrapporten er ikke en bekreftelse på at skaden er erstatningsmessig. Besiktigelsen innebærer ikke betalingsplikt for selskapet. Kontakt selskapet før utlevering. Avvik må godkjennes som tillegg. Det er bare bileier som kan igangsette reparasjon. "

Ut ifra hva verkstedet har sendt til Gjensidige så har de ikke funnet hva grunnen er for at det har oppstått vannlekkasje i bilen, men på tlf bekrefter BMW at skadene på bilen ikke skyldes av "Slitasje og skader som utvikles gradvis". På dette grunnlaget så var det min oppfatning at saken skulle dekkes av vilkårene i forsikringen.

Samme dagen 16.01.2019 ble jeg oppringt av saksbehandleren der hun hadde kommet til konklusjonen at dette her ikke blir dekket. Dem har kommet til konklusjonen / teorien at dette her er en skade som har oppstått over tid. "Slitasje og skader som utvikles gradvis". Dette har BMW ikke bekreftet at dette har skjedd over lengre tid, dette er en personlig avgjørelse som dem selv har tatt for å ikke betale for skaden.

Dette har tatt cirka 50 dager og av dette har jeg bare fått et brev fra gjensidige gjennom hele denne saken. Det brevet var avslaget. Jeg har ikke fått saksdokumentasjon eller tilgang til hvordan de har behandlet saken, hva slags dialog dem har hatt med verkstedet, eller hvordan takstmann har behandlet saken. Dette burde vært tilgjengelig for meg i gjensidige app (logg) eller fått tilsendt på post. Takstmannen har ikke engang tatt kontakt med meg og det er noe som vanligvis blir gjort. Jeg har ikke engang fått brev fra min saksbehandler at dette her kan ikke forsikres, jeg fikk siste avslaget muntlig på telefon den 16.01.2018 da verkstedet ikke hadde funnet årsaken for vannlekkasjen. Avslaget fikk jeg over telefon men ikke skriftlig brev som beskrev detaljert og grundig hvorfor jeg hadde fått avslaget.

Siden jeg har hatt så dårlig kommunikasjon med min saksbehandler og hvordan hun har behandlet saken kontaktet jeg, Advokat Mette Thorne Lothe gjennom NAF, siden jeg er medlem der. Hun har sett på saken og er helt enig med meg hvor dårlig hun har behandlet saken og har skrevet brev til henne.

Jeg Lavin Sherif, som er eieren av bilen synes dette har blitt behandlet på en urettferdig måte fra forsikringens side. Dette er en bil som har verdi rundt 200-300 tusen kroner. Jeg betaler 20 tusen kroner for forsikringen i året for at dem skal dekke sånne tilfeller. At verksted ikke har funnet årsak til vannlekkasjen skal ikke ha noe med meg å gjøre. Det vi vet nå er at det har vært vannlekkasje og det er nok bevis på dette, men om hvordan dette har skjedd vet jo ikke jeg. Det er blitt skade på bilens elektronikk og batteri. Og det er nok bevis og skade at det burde bli dekket. Håper dere kan se på saken og ta kontakt

Antall visninger