Revisjonshistorikk [tilbake]

trykk for å gjemme/vise revisjon 1
opprinnelige versjon

Hva har ansvaret her?

• 30/3-17 Kjøpt • 4/4-17 Rapporterte lukt i kupe • 7/4-17 Konklusjon fra bilforhandler om at ny motor måtte til.3 uker ville dette ta. • 12/6-17 Jeg fikk igjen bilen (10 uker etter at jeg leverte den) • Juni 2017 Service utført hos bilforhandler bilen ble kjøpt 134 543km • Juni 2017 Service utført hos bilforhandler bilen ble kjøpt 134 897km • --------- Service/oljeskift utført hos bilforhandler bilen ble kjøpt 136 000km • 20/11-17 Service utført hos bilforhandler bilen ble kjøpt 141 155km • April-18 Melder fra om lekasje i front på motor • April-18 Pakkning ble byttet • April-18 Melder fra om at det fremdeles er lekasje i front på motor • April-18 Alle pakkninger blir nå byttet. • 5/7-18 Orginal service hos Ringen Bilverksted ca 150 000km • 12/1-19 Rapporterte lukt i kupe (IGJEN)

              Bilen ble kjøpt 30/3. Etter noen dager oppadaget jeg lukt (olje/bensin/eksos) i kupe samt at det kom «damp»/»røyk» mellom torpoedoveggen og motoren. Da da beskjed om å komme med bilen snaret. Bilen ble levert og etter et par dager ble konklusjonen fra de,ny motor hvor de stod for alle kostnader.Bilen ville da bli sendt til Polen, til et seriøst firma som de hadde brukt før til slike jobber ble jeg opplyst om. Overhaling i Polen i regi av bilforhandleren ville ta 3 uker, i ettertid justert til 4 uker, fikk jeg beskjed om. Jeg fikk også beskjed fra bilforhandler : «den nye motoren har modifiserte/forsterkede stempler,råder,lager osv..slik at dette aldri vil skje igjen» og «da får du i praksis en motor med 0 kjørte km( veldig bra)» samt «...beklagelig at slik skjer,men alt i alt så kommer du veldig bra ut av dette og vil aldri få slike problemer igjen»
             Jeg fikk igjen bilen etter 10 uker etter VELDIG mye mail frem og tilbake med den ene unnskyldningen etter den andre. Som «plaster på såret» pga at det tok lengre tid enn beregnet, ønsket de å gi meg en service gratis når det ble behov for dette. Takket ja til dette og reiste fra bilforhandler glad for ENDELIG ha fått bilen jeg hadde betalt 190 000kr for, og at ALT var i skjønneste orden.
         Etter å ha fått igjen bilen, fikk jeg beskjed om at olje måtte sjekkes og byttes hyppig den første perioden til motoren hadde satt seg. Jeg ble opplyst om km-stad hvor jeg måtte komme tilbake til de så ville de skifte olje. Dette ble gjort,fulgt opp og utført av de. Alt virker bare helt topp! Bortsett fra at jeg i april 2018, oppdager en lekasje i front av motor(usikker på hva det heter). Dette gav jeg de beskjed om og fikk beskjed om å komme med bilen igjen. De byttet en pakkning. Det gikk to uker, så merket jeg at det fremdeles var lekasje på samme området. Inn igjen med bilen, og de skiftet nå alle pakknigene. Etter dette var alt bra. 
              Men....igjen. Lørdag 12/1-2019, sitter jeg i bilen og venter mens bilen står på tomgang. Jeg kjenner igjen den olje/bensing/eksos lukten. Jeg tok med en gang kontakt med bilforhandler og informerte de om dette men siden det var en lørdag og helg,fikk jeg ikke noe tilbakemelding fra de før mandag  hvor de svarer: «Vi avslår denne garantisaken». Jeg tok også kontakt med flere bilforhandlere/mek.verksted for å forhøre meg om hva som kunne være problemet og med en frykt om at motoren skulle være på vei til å havarere igjen. Et mek.verksted tok kontakt raskt, og jeg reiste dit for å få en faglig beskrivelse og sjekk på hva som var galt. De sjekket oljen, og det viste seg da at det var spon i oljen. Jeg blir rådvill og oppgitt, og reiser hjem med et prisoverslag for NY overhaling av motoren. Iløpet av søndagen kontakter jeg flere mek.verksted som gir meg tilbakemelding og konklusjoner om hva som må gjøres: *Nyt motor/overhal motor *Pris 35-60 000kr *Bare orginal deler må brukes ved en overhaling*En overhaling må kunne forventes å vare i lengre enn max 20 000km.
         Som du ser har det vært mye frem og tilbake. Jeg føler bilforhandler har kommet med usannheter/ikke opplyst om bilens tilstand både før kjøp OG etter at jeg fikk den igjen fra motoroverhaling. De tok på seg ansvaret for motorfeilen,og sendte motoren inn til overhaling, med lovnader om at dette aldri ville skje igjen. Jeg føler nå en stor frustrasjon når det samme skjer igjen. Jeg vil kontakte bilforhandler igjen og opplyse de om bilens tillstand med dokumentasjon for utførte servicer de har gjort,mail historikk med lovander om resultat etter overhalingen osv. .                                           Den reperasjonen/overhalingen av motor de gjorde, svarer ikke til forventet resultat og hva som ble lovet fra bilforhandleren. Etter å ha kontaktet forskjellige mek.verksted rundt denne saken, mistenker jeg også at det ikke har blitt brukt riktige deler, orginal deler(OE-deler), samt at jeg ikke stoler på at det som ble lovet at de skulle gjøre, har blitt gjort. 
   Jeg er ingen mekaniker så ansvaret for at riktige opplysinger/lovnader blir gitt, må ligge hos bilforhandler. Jeg har ingen kompetanse eller kunskap til å sjekke en sådan mekanisk feil i forkant av et kjøp,ei heller kontrollere at alt var i orden etter overhaling. Jeg må kunne stole på bilforhandler og kunnskap de sitter på, og lovnader de gir meg. Det jeg som eier av en bil må gjøre er å følge opp, noe som har blitt gjort, er alt av servicerintervaller, generel vedlikehold og bytte av slitedeler. Dette er en mekanisk feil,noe jeg IKKE kunne ha oppdaget uten mekanisk bagrunn elle kunnskap om.

Spørsmålene miner er: • Hvem står ansvarlig når dette skjer igjen? (« ..slik at dette aldri vil skje igjen») • De gir 12mnd garanti, men hva med reklamasjonstid når de lover (« ...vil aldri få slike problemer igjen» « ..slik at dette aldri vil skje igjen» • Kan jeg heve kjøpet? • Hvilke krav har jeg? • Hvordan tar jeg denne saken videre?

På forhånd takk

Antall visninger