Revisjonshistorikk [tilbake]

trykk for å gjemme/vise revisjon 1
opprinnelige versjon

Diesel vesrus bensin

du skriver mange gid artikler - men det er et hovedpoeng som bør formidles for å gi folk bedre forståelse hvorfor diesel er best egnet til stempelmotorer - nemlig forbrenningshastighet: - Bensin gir 26m/s i flammefronten og gir trykkrespons på stempelet som en eksplosjon - kort trykkøkning og et begrenset arbeidsdiagram og gir motorer et stort turtallsområde og åpner for høy stempelhastighet. - Diesel, har langt lavere hastighet på flammefronten slik at denne og trykkøkningen følger stempelhastigheten nedover. Dette gir mer utflatet trykkurve men større areal på arbeidsdiagrammet og derav høyere moment(trykkpulsen varer lengre). Derfor har moderne dieselmotorer sekvensiell innsprøyting for å få størst mulig arbeidsdiagram og derav moment. Derfor arbeider diesel bedre på jevnere turta.. - Sekvensiell innsprøyting på bensin er ikke normalt enda. mvh Ståle Størkersen, tidligere utstudert maskiningeniør.

Antall visninger