Revisjonshistorikk [tilbake]

trykk for å gjemme/vise revisjon 1
opprinnelige versjon

Bremseskiver på Panamera 4 S

Hei Benny,

Takk for fin spalte med info og kommentarer som er nyttige for mange av oss. Er en stort sett fornøyd eier av en Panamera 4 S. 2010 modell. Den er kun kjørt 56.000 KM og er tidligere kjørt at J.P Sissener i Oslo, og er bra utstyrt. Da jeg kjøpte bilen fikk jeg som vanlig "Porsche bruktbil garanti" (111 punkts sjekkk) Ikke lenge etter måtte jeg skifte begge bremseskiver foran og fikk det dekket da jeg mente det burde vært oppdaget på 111 punkts sjekken. Etter en hendelse med bilen som Posche også dekket, fikk jeg gratis ny 2 års Porsche garanti. Før utløpet av denne garantitiden begunte bilen plutselig å vibrere når jeg bremset. Dette ble oppdaget underveis til Danmark. Jeg fikk beskjed fra mitt lokale Posche verksetd om at det var "rust på skivene som måtte "bremses vekk" Jeg fikk beskjed om å bremse hardt noen ganger fra høy hastighet (120km/ t) for å slite rusten vekk. Det hjalp overhodet ikke og jeg syntes at det ble verre og verre. Etter at vi kom hjem kjørte jeg ut til mitt lokale Posche verksted og ba dem se på bilen. De konkluderte enda en gang at det var litt rust på skivene og at det ville forsvinne etterhvert, noe det selvfølgelig ikke gjorde. Til slutt tok jeg kontakt med et bremseverksted jeg har brukt på mine biler opp gjennom årene, når jeg ikke kunne ordne ting selv. De kunne fortelle meg at det var kast i alle bremseskivene. Til og med de fremre som var skiftet for 2,5 / år siden. Jeg tok kontakt med Posche for å få dekket kostnadene med bytte av skivene fremme, men fikk avslag på dette. Regner med skivene originalt er levert av "Brembo"? For å gjøre resten av historien kort, bestilte jeg deler på nettet fra Zimmermann, og skiftet selv alle bremseskivene. Det så ut til at de var av bedre kvalitet enn de originale, og lurer selvfølgelig på om jeg har rett på å få erstatning fra Posche når skivene fremme ikke varer lengre enn 2,5 - 3 år? Har bilder av de gamle skivene hvis du er interessert å kikke på dem, og det er et temmelig tragisk skue. De nye skivene er belagt med et beskyttende lag som ser ut som galvanisering/ coating. Det er derfor bare "blankt metall" å se der bremseklossene har slipt vekk dette belegget. Rart ikke Posche skifter leverandør når det er så stor forskjell i kvalitet??

Med vennlig hilsen Håkon