Revisjonshistorikk [tilbake]

trykk for å gjemme/vise revisjon 1
opprinnelige versjon

batteri lading

Hei Benny

Hver høst lager dere artikler om at det er utallige bileiere som sliter med flatt batteri og hvor viktig det er og lade opp batteriet i ny og ned.

samboer har en 2014 volvo v60 D2 med 1,6 dieselmotor, skrekkelig flink å spare på dieselen mens den framdeles gir god ytelse.

Denne hadde et leit problem i vinteren 2017, uansett hvor mye den ble ladet så klarte den ikke å bruke diesel varmeren neste dag pga. lite strøm. noe som jeg synes er rart på en bil som har et såvidt 5 år gammelt batteri.

forje bilen vi hadde var en 2013 volvo xc 60 D5, den kunne vi bruke diesel varmeren to ganger hvær dag uten og måtte lade batteriet en eneste gang. selv i sprengkulde på 25 minusgrader.

På en eu-kontroll nå tidlig sommer i 2018 så spurte jeg teknikerne hos volvo forhandler hvorfor dette skjer. Deres forklaring på dette var at jeg hadde ladet bilen feil. i følge de så skal man ha pluss klemmen på pluss polen på batteriet og minus klemmen i jording på bilmotoren, dette for at bilens datasystem skal kunne vite at det blir ladet. i motsetning til å bare ha klemmene på polene, i følge de så lades batteriet da uten at bilens datasystem vet at det blir ladet og vil tro at den har lavt batteri selv om det faktisk er fullt.

Det hørtes ganske rart ut. Snakker de bare bambus eller har de et poeng?

Er ganske nymotens system de har på verkstedene nå. bilen kobles opp mot volvo verkstedet sine datamaskiner og de kan overvåke absolutt alt. De prøvde på å fortelle bilen at den har fått et nytt batteri, regner med vi får vite om det hjelper nå som vinteren nærmer seg. Håper på det beste.