Revisjonshistorikk [tilbake]

trykk for å gjemme/vise revisjon 1
opprinnelige versjon

Rust rekord?

Vi vet at rust på bremseskivene blir et ekstra problem på elbiler som regenerer fra motoren og knapt bruker dem, men jeg lurer på om jeg har satt ny rekord? Min under to år gamle i3 var på service nylig og fikk tilbakemeldingen at samtlige skiver og klosser må skiftes etter EU regelen om rust. Bilen har kjørt litt over 8,000km. Åtte tusen? Ifølge Forbrukerrådet har fire bilmerker garanti på skivene inntil 50,000-100,000km; BMW har ingen. Vi hører råd om å bremse kraft iblandt; jeg har testet mine vanligste ruter og ser at nesten ingen bremsebruk finner sted (noe jeg alltid syntes var spesielt morsomt ved elbilen), og det nærmer seg trafikkfarlig å provosere fram en bremsesituasjon. Bilen står i tørr garasje. Til tider brukes den ikke daglig p.g.a. reisefravær, men uansett forklaringer er vel en 8,000km levetid helt hinsides? Litt hoderegning sier at bremseskifter vil bli den største utgiftsposten på min i3. Burde ikke BMW ha forutsett problemet og brukt andre materialer?