Revisjonshistorikk [tilbake]

trykk for å gjemme/vise revisjon 1
opprinnelige versjon

Fiat Pøssl bybobil 2015 modell

Hei. I desember 2017 kjøpte jeg en 2015 mod. bybobil som var bruktimportert fra Tyskland. Da jeg overtok den var den kjørt ca. 60 000km. Det var eier før meg som privatimporterte bilen til Norge. Han har importert flere slik og har dem ca. 1 år selv før han selger dem videre. Denne tidligere eieren informerte meg om at bilen hadde hatt en stor reparasjon på over 30 000 kroner. Samtlige av injektorene måtte skiftes. Det var merkeverkstedet for Fiat og Iveco, Bilhandel på Kokstad i Bergen som foretok reparasjonen. Denne reparasjonen ble dekket av garantien som fulgte med fra den tyske forhandleren. Denne reparasjonen ble utført ved ca. 55 000km. Bilen ble lite brukt for sommeren i år. Det var først da vi skulle kjøre nordover i sommer at problemene begynte. Motor gikk over i "kjør sakte"- modus og jeg fikk opp varsel for "Hill holder" og ESC. Etter hvert kom også motorsymbolet opp. Bilen har vært inne på to verksteder og det har gått ca. 11 000 kroner uten at feilen ble funnet. Til slutt leverte jeg bilen inn på samme verksted (Bilhandel) der den store reparasjonen ble utført tidligere. De har nå hatt bilen på verksted i over en måned og har kjørt diagnoser og prøvt og feilet. Blant annet ble en ABS- styringsenhet bestilt fra Italia utenat det hjalp. Den ble sendt i retur. Nå har de endelig funnet feilen. Tre av fire injektorer er skiftet, denne gangen til Ivecoinjektorer som er en del rimeligere, men regningen vil uansett passere 20 000 kr. Ved første gangs reparasjon opplyste verkstedet at den vanligste årsaken til at injektorene røk var vann i diesel. Tidligere eier antok det var årsaken for hans del da han hadde hentet bilen selv i Tyskland. Jeg, der i mot, har ikke kjørt i utlandet med bilen og har bare fylt diesel på vanlige bensinstasjoner. Jeg tror ikke at vann var årsaken hverken første eller andre gangs reparasjon og mistenker her kan være en annen årsak. Det hører til sjeldenhetene at dieselbiler må skifte injektorer så tidlig. Som regel kan de gå flere hundre tusen før det er nødvendig. Her ble de altså skiftet ved ca. 55 000 og nå ved 65 000km. Firmaet Bilhandel mener det ikke er reklamasjon på en reparasjon utført på garantien. De sier selv de har slått av fra 15 timers arbeid til 8, men injektorene koster 7500,-, pluss moms antakelig. Jeg mener at her er en årsak til motorproblemene som ikke er kartlagt og at en reparasjon av slik størrelsesorden må ha en garanti nesten som nybilkjøp. Man kan jo tenke seg om en slik reparasjon må utføres for hver 10 000 km? Jeg håper jeg kan få et fornuftig svar på dette. Mvh EinarSalbu , einsal@gmail.com