Revisjonshistorikk [tilbake]

trykk for å gjemme/vise revisjon 1
opprinnelige versjon

Valgets kval, Audi A3, A5 eller TT?

Hei Benny.

Jeg har fulgt og lært mye av svarene du har gitt på de ulike spørsmålene som blir stilt her. Kanskje det viktigste jeg har lært av deg er at det ikke er noe problem å kjøpe fine biler, men å eie dem.

Jeg har lenge sagt til meg selv at min første bil skal være en A5 fordi den er både revolusjonerende og nydelig i sitt utseendet. Nå endte jeg riktignok nok opp med en BMW 1-serie 2012 modell med 183 dieselhester, en bil jeg er veldig fornøyd med. Men nå ønsker jeg å prøve noe nytt. Jeg står nå mellom A3, A5 og TT. A5 er nok etter mitt syn finest av dem, men TT er nok den morsomste å kjøre og A3 vil nok være det mest fornuftige kjøpet. Uavhengig av hvilken modell jeg går for, er kravene like: Ikke eldre enn 2012 modell, minimum 180 hk og maks 300 000 kroner skal bilen koste. Quattro er å foretrekke, men ikke nødvendigvis et must. Men navigasjon er det.

Personlig heller jeg mot en A3, ettersom jeg får mest mulig bil for pengene. Og så er vel A5 dyr i drift i form av verkstedsutgifter sammenlignet med A3? Og det er for få TTer på markedet nå?

Og hvilken motor bør jeg gå for hvis jeg velger A3, 1,8 TFSI 180 HK QUATTRO S-TRONIC eller 2,0 TDI 184 HK QUATTRO S-TRONIC?

Nå er jeg ikke så opptatt av motorlyd at bensinmotoren vil ha et fortrinn. Jeg er heller ikke så opptatt av hva som er mest politisk korrekt å eie, så heller ikke her vil bensinmotoren ha et fortrinn. Det samme med gjensalgsverdien. Fra 0-100 km/h er det minimal forskjell mellom motorene, 6,8 sek. tar det for bensinmotoren og 6,9 sek tar det for dieselmotoren. Jeg er mest opptatt av motorens skyv i fart, det vil si fra 60 km/h og oppover. Vil det likevel forsvare seg i form av kjøreglede å gå for bensinmotoren til tross for at den er en del dyrere i drivstoffutgifter?

Med hjertlig hilsen

Kristoffer.