Revisjonshistorikk [tilbake]

trykk for å gjemme/vise revisjon 1
opprinnelige versjon

Godkjenne ombygg med økt motoreffekt. 1998 SF5 S-turbo

Hei Benny. Jeg har en 1998 Subaru Forester SF5 S-turbo. Og for den har jeg planlagt å få godkjent med betydelig høyere motor effekt, og jeg kunne trengt noen pekepinn og svar i god tid før jeg setter i gang.

Slik jeg har forstått skal det meldes i fra/søkes om før ombygg til SVV slik at bilen kan bli inspisert i orginal stand? og må den være i kjørbar stand for inspeksjon? For eksempel har min Forester en sliten turbo som spytter olje ut i eksosen og ryker. Må bilen være i teknisk stand først eller trenger jeg ikke bekymre meg om dette? er jo veldig greit å slå to fluer i en smekk og ta reperasjon/utbedring og oppgradering i ett, særlig siden ny orginal OEM mitsubishi turbo til S-turbo koster så mye som 32 000 KRONER!

En må få dokumentasjon fra importør, laboratorium eller fabrikant på at bilen er kapabel til å håndtere den ønskede motoreffekten? er det andre muligheter? for eks hvis en annen person har skaffet papirer for samme type bil, kan jeg i teorien benytte kopier av eller evt låne hans orginale papirer?

Her har jeg stanget i en vegg da Importøren Subaru Norge AS ikke har sett seg villige til å hjelpe og kun svarer med at trimming ikke er godkjent og anbefales ikke, selv om jeg med 10 sekunder bak ett tastatur kan lese på vegvesenets side at ombygg med økt effekt kan godkjennes i vognkort!

Så hvordan får jeg tak papirene jeg søker? papirene og dokumentasjonen jeg trenger for å godkjenne effektøkning? Hvor kan jeg hendvende meg i subaru eller bil verden for å få fatt i papirene som trenges? Må jeg se meg nødt til å hendvende meg til Subaru i Japan? Eller sverige siden de følger eu reglementer slik som oss dersom vår norske importør ikke er behjelpelig, er det en mulighet?

Utover dokumentasjon på hva effekt som blir godkjent, må jeg kunne dokumentere Bremser med samme type papirer fra importør eller fabrikant? eller kan delenummere holde her? si hvis jeg installerer 4pot wrx bremser foran og 2 pot wrx bremser bak hvilket tilsvarer dobbelt antall bremsestempler! Hva må til her? Og hva om disse ikke er orginale subaru oem deler, men si for eksempel Willwood eller oem kopier hva da?

Og hvis jeg stiver opp bilen, med feks dempertårnstag, krengestag og ekstra rammer ( Se Subaru -H brace) og lignende har dette noe å si på tillatt godkjent effekt slik som bremser har? og må disse også dokumenteres på linje med bremser? eller på linje med Coilovers og justerbare armer(Tüv)?

Eller styresnekke fra STI? må det dokumenteres siden det påvirker bilens håndtering? Hvilke ting må dokumenteres og hvilke kan jeg trygt installere på bilen uten dokumentasjon? Hva er reglene for dette?

Siden jeg i denne omgang skal trimme internt orginal motor med bolt on oppgraderinger, må det dokumenteres hvilke deler jeg bytter for å oppnå effektøkningen? eller er det kun resultatet på bremsetest(Dynometer/Rullende landevei) og måling av eksos anleggets lyd og avgassutslipp som gjelder i forhold til trimmingen?

Dette var kanskje ett veldig langt og tråkig leserbrev, ladd noe med frustrasjon og forvirrelse. Men dette er tilsynelatende en komplisert sak å begi seg ut på med tanke på alle regler som skal følges og papirer som skal være i orden. Vil tro flere sitter med mye av de samme spørsmålene som meg. Kanskje til og med andre som kanskje ikke har fått noe fornuftig svar fra sitt bilmerkes impørtør heller. Mvh - Hans