Revisjonshistorikk [tilbake]

trykk for å gjemme/vise revisjon 1
opprinnelige versjon

Bensinvarmer

Hei Benny, jeg har et spørsmål om drivstoffbasert parkeringsvarmer som jo er aktuelt for tiden, nå som det begynner å bli vinter og kaldt. Jeg har en splitter ny Subaru Outback 2017 modell med bensinmotor og i høst valgte jeg å gå til det skritt å få ettermontert en Eberspächer parkeringsvarmer og fjernkontroll (man kan også ha den på under kjøring). Parkeringsvarmeren skal yte 4,3kW men jeg synes det tar veldig lang tid å få kupeen "skjortevarm" slik at jeg slipper å ha på meg jakke når jeg setter meg inn i bilen og begynner å kjøre. Vil helst ikke ha en jakke mellom kroppen og setebeltet. Jeg har stilt inn klimaanlegget etter Eberspächers bruksanvisning spesifikt for denne bilmodellen, men det tar jo votter og vinter å få det sånn skikkelig komfortabelt. Når utetemperaturen er rundt +1, opplever jeg etter 30 minutter drift er det ca 16 varmegrader i kupeen. Først ved 60 minutter drift opplever jeg at temperaturen bikker i 19-20 varmegrader. Det var ikke helt det jeg forventet da jeg la ut 27 laken for bensinvarmeren. Min søster har en Ford Mondeo med Webasto og hun sier det blir så varmt etter 20 minutter at varmen slår i mot henne.

I følge verkstedet som monterte parkeringsvarmeren er alt i orden og jeg lurer på om jeg skal slå meg til ro med det?

Kanskje du har noen tips til hvordan jeg kan bruke parkeringsvarmeren best mulig, jeg har også installert en fastmontert batterilader. Tidligere brukte jeg bare en ordinær vifteovn i kupeen, plassert i bagasjerommet og med baksetene slått ned (ikke noe å anbefale altså, men jeg gjorde det og varmt ble det!)