Revisjonshistorikk [tilbake]

trykk for å gjemme/vise revisjon 1
opprinnelige versjon

Design feil - BMW tar ikke ansvar

Hei Benny, Har en X3 2012 2.0d, 184hk (F25) modell som jeg stort sett har vært fornøyd med inntil i sommer.

Bilen er kjøpt hos Brennes Auto i Sarpsborg (importert fra BMW München) da den var 1 år gammel. Har hatt utvidet garanti fram til januar 2017, samt BSi avtale og gjennomført alle servicer og garanti reparasjoner (byttet bl.a. vindusheiser foran + aut. bakluke løfter) hos BMW / Jæger Sentrum, Kokstad i Bergen.

I mai 2017 røk turboen på bare 68.000 km. Fikk ingen goodwill fra BMW / Jæger Sentrum, Kokstad - heldigvis fikk jeg dekket bytte av turbo på forsikringen og jeg slapp med skrekken (unngikk kr 27.000 i reparasjoner). Kjenner dessverre til flere som også har måtte bytte turbo på sin X3 rundt 70.000 km. Tydeligvis en svakhet på denne modellen og derfor veldig skuffet over at BMW ikke tar ansvar ovenfor sine kunder.

Noen uker senere lyste hele dashbordet opp under kjøring på vei til hytten (heldigvis var det tørre og fine forhold). Kjørstabilisering (4x4 ABS), punkteringsindikator, samt park brems viste feil konsekvent hver gang jeg startet bilen med anmodning om besøk på verksted og om å kjøre forsiktig. Etter å ha betalt kr 1.200,- for avlesning av feilkoder hos Jæger Sentrum, Kokstad fikk jeg servert en regning på kr 32.000,- for å bytte hele ledningsnettet på høyreside i motorrom som etter sigende var blitt ødlagt av fuktighet/spylervæske. Da må jeg ærlig innrømme at jeg begynte å se litt «rødt» og bestemte meg for at dette skulle jeg til bunns i! Igjen ingen «goodwill» å få fra BMW. Først fikk jeg alternativ vurdering av feil hos Sandven Service hvor de leste av at ABS sensor venstre side foran var defekt og de anbefalte (uten garantier) å bytte sensor først (kr 2.200,-). Feilen var konsistent tilstede helt fram til sensor ble byttet - etter dette har bilen fungert feilfritt (har nå kjørt mer enn 5.000 km).

Henvendte meg igjen til verkstedet hos Jæger Sentrum og bad om å få mekaniker til å vise meg hvilken feil de hadde funnet på ledningsnettet. Mekaniker viste meg hvor han hadde avisolert ca. 5 cm av kabelbunten like foran torpedoveggen i motorrom inn mot sikringsboksen. Mekaniker mente at jeg snart ville få feilen igjen ettersom han er sikker på at ledningsnettet er skadet som følge av spylevæske og fruktighet. Etter å ha studert drenering fra frontruten på passasjer siden skjønner jeg hvorfor ledningsnettet kan være utsatt for fuktighet. Vann og spylervæske renner konstant over ledningsnettet hvor mekaniker avisolerte dette. Fikk via omveier vite at BMW har designet et nytt plastrør/drenering som passer til kupefilter boksen og leder spylervæske/vann fra frontruten og vekk fra ledningsnettet (ref. BMW part nummer: 61 12 6 825 706, pris kr 14,-). Denne delen kom ikke før 03.2016 og gjelder også for X4 som har samme utfordring. Dvs. at alle som har X3 og X4 produsert fra 2010 til 03.2016 trenger å få installert denne nye delen (tar bare 5 minutt) asap!

Er ikke kjent med at BMW har gjort «recall» på ledningsnett og installasjon av overnevnte plastdel hvilket de burde snarest. Har selv isolert opp igjen ledningsnett og installert ny plastdel for drenering, men går og venter på at problemet kan dukke opp igjen når som helst ettersom ledningsnettet kan være forringet som følge av langvarig eksponering av spylervæske og vann fra frontruten. Det ironiske er at denne feilutviklingen startet første dag bilen kom ut på veien og ble eksponert for fuktighet - dvs. vel innenfor både Europa garantien (2 år) og den utvidede garantien (5 år / 80.000 / 100.000 km).

Toyota håndterer neppe sine design feil på denne måten ettersom det undergraver kundenes tillit. Så hvorfor tar ikke BMW ansvar?

Vennlig hilsen Harald

Antall visninger