Hei Benny!
Jeg var i august på service, EU kontroll og EA189 oppgradering av min VW Tiguan 2011 modell. Bilen var feilfri, ingen feilmeldinger kom opp ved bruk av diagnoseverktøy. Etter verkstedoppholdet fikk jeg beskjed om at bremseklosser bak var slitt og måtte byttes før bilen ble EU godkjent. Det i seg selv er da helt greit. Når jeg kom hjem fra verkstedet, opplevde jeg en plystrelyd fra bilen under kjøring. Ikke turtallavhengig. Klarte ikke lokalisere denne. Oppsøkte verksted på nytt noen uker etter pga bytting av bremseklosser og EU etterkontroll med godkjenning. Plystrelyden fant dem ikke ut av. Men da oppdaget dem at svinghjulet mitt var defekt. Dagen etterpå kom motorlyset opp, med følgende to feilmeldinger: P0121 Throttle/pedal position Sensor/Switch A - Circuit Range/Performance Problem P0014 Camshaft B Position Timing - Over advanced (Bank 1) I tillegg til svinghjul og plystrelyd. Utrulig rart at alt dette skulle skje innenfor 3 uker etter EA189-oppgraderingen, bilen var som sagt utenom bremseklosser bak, helt feilfri. Nå holder den på å ry i staver. Bilen har også oppført seg rart, derav ujevn giring og at vifta står på full kjør lenge etter at bilen er slukket. Dette var ikke normalt før verkstedoppholdet.
Tror du at disse "tilfeldighetene" kan være linket opp mot EA189? Eventuelt har du hørt om andre tilfeller av bileiere som har opplevd problemer etter oppgraderingen?
Ser frem til svar!