Revisjonshistorikk [tilbake]

trykk for å gjemme/vise revisjon 1
opprinnelige versjon

Suburban 6,5 1996

Hei Benny,

Jeg har noen spørsmål til deg om en Suburban, type 1996 6,5 TD 4 WD osv. Denne modellen gikk vel til 1999 men samme det. Selv er jeg udannet innen faget både på lett og tungt, men orker ikke tanken på å skru mer enn nødvendig så derfor må bilen på verksted pga noen feil jeg tror kansje du har hørt om.

Kort fortalt har jeg lenge ønsket meg en slik bil. Men den var alt for dyr da den var ny så jeg måtte ta til takke med en brukt utgave som jeg har kjørt med i 6 år snart uten et feilslag. Men nå nærmer den seg 290 000 på tellern og den har begynt å fuske. Først ved lite suppe på tanken, men nå er det hele tiden. Den stopper også til tider og starter etter hvert som regel.

Jeg har hørt så mye rart om dieselpumper, drivere, dingser med kjøleribber og ikke minst at det er noe med tankelementet. Rust osv. La meg si det slik, det skremte ikke meg. Så mitt spørsmål er : Vet du noe om hva som egentlig er greia? Er det flere ting? Jeg har nemlig hørt at det for litt siden ble byttet pumper for milliarder hos Bergheim og at en ny pumpe koster like mye som en vinge til F-35 men også at det sitter en driver/mengdeventil i pumpen som fusker. Den får man ikke ny osv osv. Vet at Bergheim har tatt vekk dette plastdekslet som var over motoren da de nye dingsene ble montert. De gamle tålte ikke varmen osv. Håper du kan greie ut om hva som egentlig er problemet.

Nå skal bilen på verksted å påkostes astronomiske summer sikkert, men en ting er sikkert. Jeg angrer ikke et sekund på kjøpet. Det er noe med en V8 fra Amerika. Man justerer terrenget meg gasspedalen, ikke girspaken. Kjørestillingen er deilig og ja, vinner jeg penger skal jeg ha meg en ny Suburban. Hilsen fra Bjørn I Telemark

Antall visninger