Revisjonshistorikk [tilbake]

trykk for å gjemme/vise revisjon 1
opprinnelige versjon

Solgte golf, kjøper angret

Hei solgte Golf 2002 for madammen for noen måneder siden, eg er ikkje noko mekaniker, men kan bare utføre lette reparasjoner, Solgte bilen i god tro og at alt var i orden nor den er EU godkjent av merkeverkstedet Berge &co, brukte litt over 16000kr på å få den EU-godkjent Bilen hadde etterkontroll på EUkontroll31 januar der den da fikk godkjent, stått i ro siden mai 2016 Bilen fungerte perfekt, pendling til og fra jobb på Vestlandet, ikkje et problem med den, men den måtte selges pga. Fikk meg jobb bil, Bilen er 14 år gammel, runda 137000km, solgt for 37000kr. 7000kr av dei e av lydanlegget, så i våra syn e BILEN seldt for en verdi av 30000kr. bilen har småfeil som eg visste om og fortalte den nye eigaren om, blant Anna om at det var lekasje på bilen, og smårust/ingenting i forhold til alderen, ny registerreim må til pga den ikkje var skifta. men småfeila skulle vise seg å være mykje verre en det vi trudde,

2 mnd etter EU kontrollen får vi seldt den(vist den ikkje kommer i retur) 05mars. Den nye bileigeren på 20 år møter opp med kompiser kl 7-8 tida på kvelden og ser over bilen både over og under i maks 10 minutter, der eg forteller om alle feil vi veit om, viser kor alt av papir er vist dei vil se igjennom tidligere NAF test og EU-kontroll. dei tar seg en kjøretur som har en km lengde på 2.5km en 5 minutters tur, deretter vil dei kjøpe bilen, dei prøver å prute bilen en gang ned til 35000kr vi sier nei. Det var greit. så da møter den nye eigaren dagen etterpå og kjøper bilen. Uten visste vi at ditta skulle bli det verste salget vi har gjort, og kommer mest trolig til å ikkje selge bil privat igjen.

4dager/ 600km seinare ifølge NAF test Den nye bileigeren tar bilen på bokk, og oppdager fleire feil en det vi har opplyst om, (uheldigvis er ikkje vi folk som veit alt) og oppdager rust under bilen blant Anna på eksos og oppheng/berearm bak, går da til NAF og får den testa der, og får anmerkninger på bilen mesteparten av dei vi har opplyst om. Nye eiger går så til merkeverkstedet(samme firma) i en Anna by og der uttaler dei at bilen vil ikkje bli EU godkjent til neste kontroll, ut av det NAF testen viser, Nye eiger vil heve kjøpet, men det er vi ikkje med på, så sånn går no dagane med advokat og Forbrukerrådet og en haug med papirer

Mitt spørsmål: må eg som selger begynne å sørge for at bilen blir EU-godkjent til neste kontroll ? Som er neste år Er det normalt å bruke 15 min på å kjøpe bilen (nesten usett) ta med den heim, ta alt av kontroller på den og vil så "sende den i retur"? Pga den mest trolig ikkje blir EU godkjent neste år og eg ikkje viste om alle feil/anmerkning på bilen, var ca 3 feil som vi ikkje viste om

Regner med at en 14 års bil har litt normale slitasjer, ka er normale slitasjer på en bil, ser på NAF kontrollen at, blant Annet: eksos(rust) registerreim og berearm/oppheng bak har samme anmerkning R og Clutch (slitt) har anmerkning A,

En bilkjøper kan vel ikkje forvente at en 14 år gammel bil e så god som ny?

Bilen blei seldt for 37000kr med lydanlegg til en verdi av 7000kr, står i salgsannonsen, vi meinte at da er bilen egentlig seldt for 30000kr og da er det vell grunn til å gå ut ifra at bilen har en standard som tilsvarer til kr 30000,

Prøvde å selge golfen så godt og på best mulig vis, men det skal ikkje verre enkelt har eg lert no. Ditta er bare et lite stykke av saken,

Er ikkje god til å forklare men prøver så godt som eg kan på å forklare sinna saken.