Hei Benny 2010 kjøpte jeg en ny Mazda CX7 til 540000,- og har vært kjempefornøyd med den. Nå i mai i år gikk motoren at dundas. Mazda sier det er en ventil inni motoren som er gått tett og derfor har olje og eksos gått inn i stedenfor ut av motoren. Dette har over tid medført at veiven har tatt borti og når tilslutt oljelampen kom på er trykket borte og motoren kaputt. Mazda kan fikse det hele for 123000,-. Må jeg bare godta ett slikt svar ? Se mail under fra Mazda Norge (Mailene må leses fra bunnen og opp):
Den 15. mai 2017 kl. 09.52 skrev Eliassen, Erik (E.) eeliassen@mazdaeur.com: Hei Tom. Mazda beklager at du har opplevd et motorhavari på din CX-7, men dine rettigheter når det gjelder reklamasjon er desverre ute. Mazda har iht norks forbrukerkjøps lov et reklamasjonsansvar inntill 5 år. Når bilen er over dette frafaller Mazda sitt reklamasjonsansvar.. Jeg vet ikke skadene på motoren din, men å få en pris på 123 000 for reparasjon av dette virker litt høyt. Det kan være mulig å få tak i en brukt motor f.eks eller reparasjon av de deler som er defekt. Det er veldig sjelden du trenger å skifte en komplett motor. Hør gjerne med forhandler om dette igjen. (ser du skriver at det ikke er lett å få tak i en brukt motor..) Jeg kjenner ikke til ditt bilnummer og kan derfor ikke kontrollere serviceinterval, som er viktig å overholde iht Mazda sine retningslinjer.. PS: Garanti på en ny motor er 2 år iht Mazda garanti og Norsk forbrukerkjøpslov.. (1 år er direkte feil) PS: Du kan forhøre deg med forhandler om de kan ta kontakt med oss, for et komme i dialog om hva som evt må skiftes, og om det er mulig å få en redusert delepris...
Erik Eliassen Warranty specialist Norway Aftersales Mazda Motor Norge Postboks 685, 1414 Kolbotn, Norway Phone: +47 66818787 Mobile: +47 46637353 E-mail: eeliassen@mazdaeur.com Web: www.mazda.nohttp://www.mazda.no/om-mazda/drive-to... From: Oftedal, Tom / Kuehne + Nagel / Svg EG-XR [mailto:Tom.Oftedal@kuehne-nagel.com] Sent: 12. mai 2017 11:09 To: mazdanorge Subject: Motorhavari
Hei Mazda Norge
Mitt navn er Tom Oftedal og jeg er født i 1965. Jeg har hatt Mazda siden jeg var 18 år og fikk lappen. Først en brukt Mazda 323, så en brukt Mazda 323 F videre med en brukt Mazda 929 HT, så fikk jeg endelig råd til min første nye bil, en Mazda 6, som etter 3 år ble byttet ut mot en Mazda 5 p.g.a. familieforøkelse, og i 2010 kjøpte jeg meg en ny Mazda CX 7 (drømmebilen) med kjennetegn RK23236 som jeg ikke har hatt hjerte til å bytte ut, da den har alle mine krav til ny bil av i dag. Alle mine biler er blitt møysommelig fulgt opp med servicer på merkeverksted opp gjennom tidene. Først på Hegre Bil på Lura og den siste på Kverneland Bil på Bryne og på merkeverksted i Danmark. Nå har min kjære Mazda CX 7 fått motorhavari og Kverneland Bil på Forus sier det vil koste c. 140000,- å få dette fikset. Bilen min er 7 år og er kjørt 144000, så jeg har fått beskjed om at ingen garanti eller forsikring gjelder. I denne forbindelse lurer jeg på om det er noe dere kan gjøre, da denne skaden som er skjedd er helt uforskyldt ? Jeg har fått beskjed om at det er en dyse inni motoren som er gått tett og at olje og eksos har gått inn i motoren og veiven (tror jeg di sa det het) har ødelagt motoren fra innsiden. Det var ingen forvarsel på dette, og det bekreftet verkstedet også, bare så ingen tro at jeg har kjørt rundt og hørt rare lyder eller noe. Oljelyset kom på og jeg fylte straks olje, men da var det allerede for seint, og det var heller ikke olje som manglet. Fikk beskjed fra verkstedet at når oljelyset kom på så var motoren allerede ødelagt, for det var ett varsel om at oljetrykket forsvant. Jeg har fulgt alle servicer på denne siste bilen også, og aldri har det vært snakk om noe problemer som burde fikse før det var for seint. Dette burde kanskje merkeverkstedet informert om, da merkeverksted sier at dette er ett kjent problem for Mazda (og andre bilmodeller). Fikk også beskjed fra merkeverksted at det var en utvidet garanti på dette, men den gikk ut etter 5 år eller 120000 km. Med min uflaks så er nå bilen 7 år og 144000 km. Merkeverkstedet har vært behjelpelige med å sjekke om det finnes byttemotor, men det var ikke å oppdrive har jeg fått beskjed om, så det må bli ny motor til ca. 144000,- Har også fått beskjed om at garanti på ny motor er kun 1 år, da dette er å regne som en bildel, og det er kun 1 års garanti på verksted og deler. Jeg venter nå på en pris for innbytte av min Mazda CX 7 slik som den står nå mot en ny Mazda CX 5 (da det ikke er mulig å få tak i ny Mazda CX 7 i Norge) kontra pris på å fikse bilen. Jeg lurer i denne forbindelse på om det finnes noe dere som importør av Mazda til Norge kan hjelpe meg med. Enten om det finnes noen garantier som dette kan dekkes av eller egentlig hva som helst, spesielt da jeg har fulgt alle servicer på bilen siden jeg kjøpte den som ny. Neste service skulle være i slutten av Mai, men så langt kom vi aldri. Håper på ett positivt svar Hilsen (u)lykkelig Mazda eier
Tom Oftedal Nissemyrå 19 4325 Sandnes Mobil : +47 93 44 82 57tom.oftedal@kuehne-nagel.com