Revisjonshistorikk [tilbake]

trykk for å gjemme/vise revisjon 1
opprinnelige versjon

2007 Ford Focus problemer

Hei,

En eldre mann med 2 x hjerteinfarkt og handicap orket ikke problemene lenger og overlot bilen til en venn av meg. Bilen tilhørte mannens datter. Bilen er 2007 Ford Focus 1.6L diesel, med automat. 118 800 km. Bilen ble kjøpt brukt av en butikk i Østfold. Kort tid etter kjøp oppstår problemer og bil blir levert tilbake. Den blir reparert til en angivelig "svimlende pris" hvor kjøper blir fortalt at de bare skal betale egenandel på 3800 kroner.

Bilen blir hentet og kjørt til Vestfold. Fortsatt er det problemer og bilen blir levert på merke verksted i Buskerud. Eier er ikke bilkyndig og opplyser at hun føler noe er galt med bilen da ikke alt virker som det skal. Det er problemer med giring. Bilen blir reparert for ca 25 000 kroner inkludert ca 2000 i rabatt. Det var i november 2016. Bilen har fortsatt problemer etterpå og bilen blir nesten ikke brukt. Faren til dattera overlater bilen til en venn av meg da det fortsatt er 90 000 i gjeld på bilen og faren orker ikke mer problemer og utgifter pga sin helse og handicap.

Da min venn overtar bilen nå i mai har den bare gått 200 km siden reparasjonen i november til ca 25 000 kroner. På vei hjem stopper han etter ca 2 mil, men da han skal starte igjen stopper bilen så fort han setter den i gir, revers eller Drive. Han forsøker gjentatte ganger, men det samme skjer, helt til han går tom for strøm. Senere på kvelden henter han meg og bilen har stått noen timer og da jeg starter biler går det greit å sette den i gir, R og D. Han tør likevel ikke å kjøre den hjem i tilfelle den streiker igjen ved varm motor. Bilen blir hentet av Viking neste dag og tatt med tilbake til merkeverkstedet i Buskerud.

Min venn blir fortalt at det koster 1500 for feilsøking, noe verkstedet også tok på forrige reparasjon. Etter noen dager på verksted får han beskjed om at bilen trenger nytt batteri, ny dynamo og jordledning, tilsammen ca 14 000 kroner. Fortsatt er det ikke sjekket noe med gir problemene. Det var ingen varsellamper som lyste før bilen ble levert.

Her er det snakk om over 40 000 kroner uten at problemet er sjekket på eller løst. Den store reparasjonen til ca 25 000 inkluderte standard 9 år/180 000 km service til ca 5 000 kroner. Så var det over 3 200 kroner for dieseltilsetningsstoff????, over 3000 kroner for skifte av partikkelfilter og nesten 10 000 kroner for "omformer" som ble forklart å være diesel partikkelfilter pluss diverse andre ting, føler til DPF og annet. Servicepakken til 5000 kroner nevner dieseltilsetningsstoff, men likevel står det nevnt separat arbeid og 0.45 liter til over 4000 kroner literen.

Ingenting av dette var bedt om å bli gjort og problemene med bilen er der fortsatt etter den dyre servicen/reparasjonen. Lurer også på om oljefilter ble byttet da det er knusktørt rundt og under filteret og bare grått støv. Normalt ville det vel vært antydning til oljesøl under filter. Bilen var bare gått 200 km etter skift.

Er dette normalt på verksted eller har uvitende kunder som ikke orker å klage blitt utnyttet? Registerreim skal byttes etter 10 år 200 000 km, men det ble ikke gjort til tross for rep. til nesten 25 000 kroner og at de tok 9 år/180 000 km service i november 2016, bare 1. måned før 10 år.

Instruksjonsboken til Ford sier ingen ting om dieseltilsetningstoff. Er det snakk om urea innsprøytning på denne modellen? Hvis så er tilfelle burde det vel vært mulig for eier å fylle etter og det burde være en varsellampe for dette. Verkstedet sier det er for DPF og tanken er plassert under bilen ved filteret. Stemmer det?

Hvis detter er tilfelle burde vel dette være noe for Broom å ta opp. Diesel skal være så økonomisk i bruk i forhold til bensin, men med slike priser på DPF og tilsetningstoffer kan du kjøre temmelig langt med bensin. Synes dette er mye dyre reparasjoner på en ganske ny bil. Sammenlignet med min fars Civic som er 20 år og har automat, 125 000 km, så kostet bilen etter 20 år ikke mer i reparasjoner enn det Ford verkstedet tok bare for feilsøking. Hvis dette tilfellet med Ford Focus er vanlig for dieselbiler må det være et mareritt for eierne å få slike regninger pga. DPF og etter alle disse reparasjoner er problemet med giringen fortsatt uløst.

Kan problemet være lite strøm på batteriet? Ville tro at et varsellys ville lyse hvis generator sviktet og så lenge det var nok strøm til å starte en dieselmotor burde en tro det var nok strøm til den andre elektronikken.

Har du noen råd til hvordan en går fram her? På forhånd takk.