Revisjonshistorikk [tilbake]

trykk for å gjemme/vise revisjon 1
opprinnelige versjon

Bytte bil?

Hei Benny,

Vi er en familei på fire som teller på knappene i forhold til å bytte bil. Barna er 14 og 11 år (men viktigere er at de er henholdsvis 160 og 150cm lange), men vi er likevel bortskjemte med plass siden vi har en -09 Ford Galaxy de siste 6 åra. Gunnen til at vi vurderer å bytt er at den har dieselmotor, kombinert med at vi bor i Oslo og 80-90% av turene er 0-3km. Slik de politiske signalene er nå, er det lett å tenke seg at kostnaden ved å eie og bruke en dieselbil vil gå i taket, mens bruktverdien vil ta den motsatte veien. Så da sitter vi igjen med en liten kjede med spørsmål:

  1. Beholde Galaxy'n eller bytte? Hvis vi beholder Galaxy'n er det greit, men hvis vi bytter har vi starks to muligheter:

  2. Hybrid eller elbil? Hvis vi velger hybrid er det greit, men hvis vi velger elbil er det straks to muligheter: I elbil-segmentet er det egentlig bare Tesla som tilbyr kombinasjonen av plass og rekkevidde vi vil ha, så da er det Model S og X vi kan velge i. Jeg vil gjerne ha henger-feste og da er det bare X som står igjen - hvis vi kan bære mentalt kan bære over med prisen... Det som bekymrer meg mest er rykter om helsa til Tesla, både mekanisk og som selskap. Jeg ser det er mange brukte til salgs der motor(er) og/eller batteripakke er byttet. Betyr det at de sliter med kvaliteten? Samtidig hører jeg at pengene renner ut av Tesla-kassa og at de sliter med inkasso-krav. Hva skjer med ettermarkedet dersom selskapet går over ende? En ting er at man taper eventuell rest av garantien, men finnes det noen muligheter for service og reparasjoner dersom Tesla som selskap blir borte?

  3. Hvis vi velger hybrid, er det etter min oppfatning bare plug-in bensin/el som gjelder. Der er det mange å velge mellom, så det gjelder bare å finne den som tilbyr best mulig kombinasjon av plass og rekkevidde - sett i lys av minst mulig daukjøtt... Spørsmålet er imidlertid hvordan framtida vil se ut for en hybrid som kombinerer el med fossilt drivstoff, både i forhold til avgifter og drivstoffkvalitet. "Det grønne skiftet" legger jo opp til at det skal blandes inn en andel biodrivstoff som bilprodusentene later til å være generelt lite begeistret for.

Oppsummert føler jeg at vi er trengt litt opp iet hjørne som vurderer å bytte bil i disse tider, en følelse jeg er sikker på at mange andre også sitter med:

  • Beholde den gamle fossil-børsa og se verdien stupe mens driftskostnadene går i været?
  • Bytte til el-bil (i praksis Tesla), men risikere at teknologiutviklingen tar knekken på annenhåndsverdien - eller at Tesla kneler?
  • Satse på en hybrid som er gunstig å kjøpe nå, men med den risikoen at den i framtida vil bli avgiftsmessig behandlet som en fossilbil (drivstoffavgiftene og -prisen går uansett bare en vei).

Hvordan analyserer du problemstillingen?

Mvh Torstein Austigard

Antall visninger