Hei Benny Jeg har en E46 318i 2003 modell. Da jeg kjøpte den gikk den kjempefint i 30 minutter, så var det bom stopp. Fikk lånt meg feilkodeleser, å fikk opp masse feil. Noen av disse var allerede utbedret av merkeverksted. Forrige eier hadde hatt bilen inne på merkeverksted å feilsøkt for 10 000,- Han fikk tilbake bilen i samme stand, med beskjed at de ikke fant ut hva det var.
Jeg begynte å feilsøke. Tok legningene fra motoren ut av styringsenheten. Der var det olje. Har lest at det stoffet sensorene er laget av kan sprikke i norsk klima, slik at det kommer olje i ledningsnettet, og etter hvert kommer det til hjernen.
Så her kommer spørsmålet mitt: Kan jeg redde styringsenheten? Eller må den skiftes? I så fall, må den inn å programmeres på ny? Ser på nettet at den er dyr!
Jeg har nå tatt av ledningsnettet å funnet ut hvor oljen kommer fra. Det er begge kamakselsensorene som har sprukket. Er helt umulig å se det på de, men når jeg koblet fra kontakten så jeg at det var olje på innsiden av værtettingen. Har bestilt nye kontakter. Skal også bestille nye sensorer, slik at problemet forsvinner.
Har du hørt om dette problemet før på noen biler?
PS. Jeg er ikke mekaniker, er en bilinteressert økonom.