Revisjonshistorikk [tilbake]

Mercedes skrur av diesel-rensing ved temperaturer lavere enn 10 grader celsius

Hei Benny!

Det uavhengige nederlandske organet TNO har på vegne av det nederlandske miljødepartementet testet reelle utslipp fra 16 dieselbiler. En ny C klasse bil med BlueTec teknologi kom desidert dårligst ut. Den hadde opptil 40 ganger høyere utslipp ute på veien enn i laboratoriet. Mercedes har bekreftet at de slår av/reduserer rensingen når temperaturen er under 10 grader celsius for å beskytte motoren og at dette er årsaken de økte utslippene. Typegodkjenningen i laboratoriet foregår ved 22 grader celsius, og Mercedes hevder således at de ikke har gjort noe galt.

Et kjent amerikansk advokatfirma vil nå gå til rettssak mot Daimler på vegne av en Mercedes kunde i New Jersey som føler seg lurt. I Bergen har gjennomsnittstemperaturen over et år aldri vært over 10 grader celsius.

Hva mener du Benny om at disse bilene er typegodkjent i Norge som Euro6 biler når de ved temperaturer under 10 grader ikke engang tilfredsstiller kravene til Euro3 biler? Bør disse bilene få lov til å kjøre i byer ved temperaturer lavere enn 10 grader celsius?

Mvh Ole

Antall visninger