Revisjonshistorikk [tilbake]

volkswagen nox utbedring

Hei Benny! Etter et noe kranglete kjæresteforhold med en 2000 mod Rover 75 v6 Connoisseur så bestemte eg meg for en stund siden å kjøpe en nyere bil og valget falt da på en 2012 mod Volkswagen polo 1,2tdi med 75 hk. Valget av denne var gjort på grunnlag av mitt ønske om en nyest mulig bil som passet både til mitt bruk og økonomi. Har nå fått en mail fra volkswagen@moller.no der eg blir opplyst om at bilen min er omfattet av den kjente nox skandalen og skal inn til forbedring. I mailen skriver volkswagen sitat: (Den klare intensjonen er at løsningen skal innebære at bilen etter utbedring vil være i den stand du ble forespeilet da du kjøpte den. Dette både med tanke på bilens utslipp og effekt.)Tekniske løsninger er visst ikke helt klare for min 1,2 liter,men Møller sier at en luftstrømningsutjevner vil bli montert foran luftmassemåleren på 1,6 motoren. I tillegg vil en programvareoppdatering utføres på denne motoren.Hvordan kan en luftstømningsutjevner og deretter en programvareoppdatering løse desse problemene? Slik eg ser det må enten drivstoff/lufttillgang skrues ned noe som vil gi mindre energi og derfor vil ha en negativ virkning på effekten, eller så må de velge løsningen med å øke drivstoff/lufttilgangen for å få en varmere og dermed renere forbrenning. (Tenker eg helt feil her?) Begge desse løsningene kan antageligvis ha en positiv virkning på NOX utslippet ,men må stille meg litt undrende til hvordan dette kan sikre meg at motoren får riktig drivstemperatur, NOx-utslipp,effekt og at forbruket vil forbli slik det ble forespeilet meg når eg kjøpte bilen.I mitt tilfelle så vil en liten reduksjon i effekt på en allerede trafikkfarlig "slakk" motor være katastrofalt og etter min mening en klar mangel og klagesak.Hvordan vil det være med en eventuell reklamasjon etter en slik utbedring når den blir foretatt etter at reklamasjonsretten på bilen er gått ut? Ville du ha takket ja til en slik utbedring? Mvh Bjarte Aakra