Revisjonshistorikk [tilbake]

Rettigheter og plikter som importør

Jeg har en Karmann Mobile LT 28 Bobil fra 1987 Med 75 dieselhester og 140nm var den kanskje adekvat motorisert da den var ny, men i dag klarer vi ikke å holde følge med tungtrafikken. forbruket er på rundt 2l/mil. Planen er derfor å bytte ut motoren med en 1,9TDI på 110hk og 235nm. SVV sa at det var mulig å få godkjent inntil 20% mer hk en største motor tilgjengelig på de samme bremsene. LT28 og 31 hadde bare en type bremser fra 1981 og største motor var på 109hk og 200nm, det ble også levert en med "miljømotor" på 95hk med 220nm. Jeg har kontaktet VW importør møller om dette, men de sier bare de ikke lenger har noe informasjon om disse bilene og hos forhandlerne finnes det ikke lenger noe delekataloger og det er heller ikke digitalisert. Jeg antar det følger en del fordeler med å være offisiell importør av ett bilmerke, samt selvfølgelig ulempen ved dume forespørsler fra eiere som meg som vil ha bekreftelse på de enkleste ting. Er det helt og holdent opp til importøren hvordan man vil oppføreseg overfor sine kunder? Kan SVV eller Samferdselsdepartementet frata noen status som offisiell merkeimportør? Jeg har selv brosjyrer på LT som jeg samlet på 80 tallet og ved hjelp av utenlandske nettsider og Mekonomens delesider kan jeg bevise alt sammen. Problemet er bare at møller, som er de som kan utstede et slikt offisielt dokument ikke har denne informasjonen (Eller ikke vil gi den ut) Hva skal jeg egentlig gjøre i denne situasjonen?

Hilsen Marius Clausen