Revisjonshistorikk [tilbake]

Jeg har kjøpt en 2004 nissan x-trail 2,2 dci. 86000kmmotoren skrangler forferdelig ved pådrag mellom 2000-2500 rpm.selger sa jeg kunne bare kjøre den

Hei, Jeg har kjøpt en 2004 Nissan X-trail 2,2 dci. 86000kmMotoren skrangler forferdelig ved pådrag mellom 2000-2500 rpm.Selger sa jeg kunne bare kjøre den på det lokale merkeverksted for Nissan, Birger Lie , SkienSelger ville at bilen er 100% istand ved salg, og at han tar kostnaden for å utbedre ulyden.På grunnlag av dette kjøpte jeg bilen.Etter en test med Nissan mekaniker konstaterer han at det har gått noen små skår av turbinbladene i turboen, og at det er dette som forårsaker den voldsomme skranglingen fra motoren. Fikk time 3 uker senere for bytte av turbo. Pris : 27000,-Henter bilen etter en dag på verkstedet og finner bilen med nøyaktig samme problem som før den ble levert.Bilen har ny Garrett turbo.Jeg ber om å få se den gamle turboen. Mekanikeren viser meg noen merker på det ene turbinbladet, som han mener er feilen som forårsaker skranglingen. Med det blotte øyet kan jeg se at disse merkene er to små siffer -67- som er stanset\smidd inn i bladet. Mekanikeren virker overrrasket. Mekanikeren sier også at denne voldsomme skranglelyden er vanlig på disse bilene og at det ikke er noen løsning på dette, ifølge produsenten. -tross en hel dags jobb med bytte av turbo, for å fjerne uønsket møtorstøy.Før ny prøvetur med mekanikeren tar han av en slange som sitter oppe på wastegaten, for å "deaktivere" turboen, ulyden er nå tilsynelatende borte, men bilen har kun 40-50% effekt. På grunnlag av dette er turboen byttet.-Min mening : ikke er nok effekt i motoren til å fremprovosere ulyden.Turtallet på en turbo er jo helt uavhengig turtallet på motoren, jeg finner det merkelig at verkstedet mener dette er feil på turboen da dette skjer konstant mellom motorens 2000-2500rpmUlyden forøvrig kommer tydelig fra motorens høyre side, dette er ikke tatt høyde for på verkstedet. -Min mening er at turboen de har tatt ut er nok like bra som den nye som ble montert samme dag.Jeg ville tro at dersom det har gått biter av turbinblader i en turbo, vil den ha en levetid på et brøkdel av et sekund, og hele turboen vil havarere, med masse oljesøl ut av eksospotta.Dieselmotorer er ikke helt ukjent for meg, og jeg prøvde å si til mekanikeren at jeg tror det er slakk i registerkjedet (dårlig stramming), og at dette slår mot dekselet. Dette ble aldri sjekket på verkstedet. Noen forslag?