Revisjonshistorikk [tilbake]

Jeg har akkurat gått til innkjøp av en honda accord tourer 2.2 diesel 2005. modell. den ble kjøpt etter nøye overveielser og det avgjørende for min de

Hei.Jeg har akkurat gått til innkjøp av en Honda Accord Tourer 2.2 diesel 2005. modell. Den ble kjøpt etter nøye overveielser og det avgjørende for min del var at den regnes som svært driftssikker og har god kvalitet og lite feil. Skuffelsn var derfor ganske stor da jeg 30 desember skulle kjøre til jobb og motoren var fullstendig kraftløs, nøkket og nappet og stoppet etter ca 500 meter. Det skal føyes til her at jeg bor i Elverum og at gradestokken viste -30 C. Har fått fikset bilen på bruktbilgarantien og håper å få den igjen i dag. Men det har ikke manglet på teorier på hvorfor dette har skjedd. Noen sier at det er på grunn av at jeg fylte drivstoff utenfor Oslo og at "Oslo-diesel" ikke tåler mer enn 20-25 minusgrader før den "fryser" mens "østerdalsdieselen" haer en annen blanding (vinterdiesel) og skal tåle 40 minusgrader. Andre sier at det danner seg voksavleiringer i dieselfilteret som koagulerer ved rundt 26 minusgrader og at alle nye dieselbiler med lavt drivstoffforbruk ikke produserer nok varme til å hindre at dette skjer og at nye dieselbiler derfor "kveles" i streng kulde, selv om motoren har god arbeidstempratur. Så kommer 100 000 kr. spørsmålet: hvorfor skjer dette og hva kan man gjøre for å unngå det? er det tilstrekkelig å montere motorvarmer, eller må man tilsette noe i dieselen for å unngå at dieselen "fryser" er det evt forhåndsregler man kan ta i streng kulde mtp å f. eks la motoren stå på tomgang før man kjører avgårde. Ettersom jeg kjører mye i indre del av østlandet hvor tempraturen kan komme ned i både minus 30 og 35, så må jeg kunne stoøle på at bilen ikke kneler hver gang tempraturen utenfor bilen detter under 25 minus.

Antall visninger