Revisjonshistorikk [tilbake]

Jeg kjører en "halvhøy" transit kombi, som har en del mer luftmotstand enn en prius, for å si det sånn. dieselforbruket er ekstremt fartsavhengig når

Jeg kjører en "halvhøy" Transit Kombi, som har en del mer luftmotstand enn en Prius, for å si det sånn. Dieselforbruket er ekstremt fartsavhengig når farten går opp: Siste feietur dro vi nordover langs kysten - opp og ned, svingete og vekslende veikvalitet. Snittfart litt over 70 km/t. Forbruk: Rett under 0,75 l/mil. Turen sørover gikk gjennom Sverige - strake, plane veier, fartsgrense 110 på lange strekk, du glir i jamn fart hele teiden. Forbruk: 1,1 l/mil.

Spørsmål: Vil jeg kunne utnytte dragsuget fra et vogntog foran meg til å redusere luftmotstanden selv i "sikker" avstand? Hvis det er to felter i hver retning, og jeg vil legge meg i det andre feltet (som i en gåseplog), hvor langt bak bør jeg da ligge? Gjessene ligger jo ikke helt opp i rompa på hverandre... Blir effekten større om jeg ligger på skrå bak, dvs. i det andre feltet, enn om jeg legger meg rett bak? (Jfr. gjessene)

Finnes det noen studier eller beregninger som viser om det overhodet er noe å spare på å utnytte dragsuget fra vogntog foran deg?

Antall visninger