Jeg vil mer komme med litt informasjon og triks ang disse bilene (voyager og grand voyager) enn spørsmål. kanskje det kan hjelpe noen?
Jeg vil mer komme med litt informasjon og triks ang disse bilene (Voyager og Grand Voyager) enn spørsmål. Kanskje det kan hjelpe noen?
Bensinere; kjør de ALDRI ned mot tom tank. Tank heller litt under halv tank og spar deg dyr rep. pga. defekt bensinpumpe. Den sitter i tanken, og er noe herk å skifte. Et lite riks for 3.3-eiere; det sitter en restictor i luftinntaket før luftfilter som "stjeler ca. 10 hk. og faktisk gjør at bilen bruker litt mer. Ta den bort. Det blir litt mer motorlyd ved pådrag, men den puster bedre. ;)
Alle; Disse bilene har smørbare opphengskuler (også ledd på enkelte). Smør dem jevnlig med fettpresse. Mangler de fett er det en 2'er på EU-kontroll. Og reparerer verstedet bilen i tillegg kan du være sikker på at de skriver det opp og skifter den. Jevnlig smurt varer de. Kjempelenge.
Alle; Mye elektronikk betyr at de tåler starthjelp dårlig uten overspenningsbeskttede kabler. Noe langt fra alle har. Problemene som oppstår i ettertid kan være mange og rare. Plukk ut alle std. releer i sikringsboksen på venste innenskjerm og bytt dem. Dette kan ofte løse mange rare el.feil. Årsaken er at releene kan skades av overspenning ved starthjelp og lage problemer som kommer og går.
Diesel; Årsmodell 1994-95 og 1998- (2.5 td) har tannhjulsdrevet register og har få problemer med motor. Årsmodell 1996 og 97 er problemet... Disse gjennkjennes (sikkert) gjennom at de har bokstaven U (1996) eller V (1997) på posisjon 10 i chassisnr. Dette angir produksjonsår. Har du først en 1996 eller 97 produsert bil så vær skikkelig obs på følgende; registeret er drevet av kjede som igjen har en strammer som er oljetrykksstyrt. Så er oljetrykket svakt kan det være dags for nye problemer kort tid etter skifte av register.... Det viktige er å ha kontroll med motorens oljetrykk som min. skal være 1,5 kg. for at registerkjeden skal ha nok stramming til å unngå havari. En slitt motor kan mao. havarere uavengig av kvaliteten på kjedet.... Så, for å sikre nok oljetrykk har jeg god erfaring med følgende; på motor jeg vet er "tett" nok (har nok trykk), har jeg brukt en motorbehandling fra Qmi. Denne så godt som stopper videre slitasje på bl.a støtstenger. Så, sjekk av oljetrykk (monter gjerne bryter) og motorbehandling av "godkjent" motor.
Gear manuell; en del sliter med nedgiring, typisk fra 2. til 1. gir el. 3. til 2. Skift oljen, bruk riktig Chrysler spes. olje og bruk girbehandling fra overnevnte. (Prøver meg IKKE på reklame her). Løser ikke problemet, men den kan gire litt lettere, og det blir ikke verre like fort. ;)
Gir Automat; vel. Her er det mye. Det som imt. ER sikkert er at 604/41TE-kassen (til 3.3 aut 2wd/AWD) ble forsterket fra prod. år 1998, og er følgelig bedre.De beste skyssmål fra kjennere får den imt. ikke før fra 2001. De eldre kan imt. likegodt ha en el.feil som et havari/overhalingsbehov. Det sitter en ...