Jeg lurer på om du kan svare meg på et spørsmål angående diesel/shell diesel extra. jeg kjører en bestemt strekning på 5,3 mil ca. en gang i uken. nor

spurt 2014-08-05 11:04:58 +0100

Hei Benny

Jeg lurer på om du kan svare meg på et spørsmål angående diesel/Shell Diesel Extra. Jeg kjører en bestemt strekning på 5,3 mil ca. en gang i uken. Normalt bruker bilen 0,56 liter pr. mil på denne kjøreturen. Strekningen inneholder både bykjøring, landevei og motorvei med fartsgrenser fra 40 - 90 km/t. Motoren er en 1,9 liter på 120 hk. Jeg får opp både forbruket akkurat nå, og gjennomsnittsforbruket på displayet i bilen.

Sist jeg skulle fylle diesel, endte jeg på Shell og valgte Diesel Extra (som var 10 øre rimeligere pr. liter enn dieselen på Statoil). På den nevnte strekningen brukte jeg kun 0,5 liter pr. mil. Denne gangen la jeg ikke ekstra vekt på å kjøre økonomisk/miljøvennlig - men kjørte "normalt".

Er det faktisk dieselen (Shell Diesel Extra) som er årsaken til det lave forbruket? Fra før har jeg kun erfaring med dieselen fra Statoil. Er det noe spesielt med denne dieselen?

Hentet fra Shells nettsider:

"Bidrar til å forhindre oppbygging av avleiringer i motoren

Shell Diesel Extra har en kjemisk formel med spesielle tilsetningsstoffer, designet for å virke på motoren mens du kjører og dermed bidra til å forhindre oppbygging av avleiringer. Med noen vanlige typer diesel kan avleiringer tette til drivstoffinnsprøytningsdyser. Rene drivstoffinnsprøytningsdyser gir mer effektiv forbrenning. . Bidrar til å beskytte motoren . Shell Diesel Extra er også utformet for å legge en beskyttende hinne over metalldeler i motoren og drivstoffsystemet, for å forebygge rust."

Håper du kan svare meg på dette!

O0o=V=o0O

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett