Jeg ville vel kanhende tenkt tanken på en noe mindre bil, det gir gjennomgående en greiere opplevelse bak rattet enn en relativt stor og tung bil. Dessuten: dere får nyere bil for pengene, kall det gjerne et bedre kjøp: antall år på veien gjør mye for en bils faktiske stand. Og cluet med et "godt kjøp" når vi snakker bruktbil, er å velge en bil i best mulig stand. Når det er sagt: glem aldri at dere kan gjøre så og så mye av jobben sjæl, ta gjerne utskrift av en sjekkliste fra nett og krøss av, men når dere har funnet en bil dere setter pris på: avtal en NAF-test, 60 pkt eller full, med selger FØR kjøpekontrakten underskrives. Sagt i klartekst: overlat den teknisk sjekken til proffesjonelle. Spesielt når vi snakker om en bil som er si alt mellom 3 år og som her, 7-8 år gammel. Da kan "alt" være slitt, og ikke minst, det kan være begynnende kritisk rust. Ja, BMW har en relativt god fabrikkbeskyttelse og god konstruksjon, ikke minst, men også BMW ruster over tid, den norske vinteren og det noe spesielle norske "vintervedlikeholdet" der aggressive kjemikalier har erstattet brøyting og strøing, får stålmarken til å rape av fryd, uansett hvilken bil vi snakker om.
I parentes bemerket: når dere finner bilen for dere, kjør den gjerne direkte til understellsbehandling og sørg for løpende etterbehanlding i årene fremover, det er en av de beste investeringer dere overhode kan gjøre.
Greit nok. BMW 5-serie er en skikkelig fjong bil, men den blir svær i byen. Jeg ville også sett på 3-serie, det er en passe stor bil med overraskende god plass. F.ex 3-serie stasjonsvogn er en feiende flott bil. I utgangspunktet like sikker som 5-serie, om vi ser bort fra denne greia med vekt og Newtons lov om massefart. Skulle man tatt utgangspunkt i at tyngst er best....for sikkerhetens skyld....vel...da er stridsvogn tingen! Jeg gjorde selv slike avveininger når jeg vaklet mellom Passat CC og Golf, Golf er stor nok, og med en stasjonsvogn er det til og med en praktisk bil. Jeg merker meg ellers ordet "xdrive" i overskriften, det er absolutt et klokt valg: det gir dere økt stabilitet året rundt i alle hastigheter, dette med "bedre fremkommeliighet" følger med på kjøpet. I min verden er en konsenvensjonell bil med firehjulstrekk et klokere valg enn en SUV. Stikkord: mer for pengene, SUV er generelt overprisa, bedre bruksegenskaper for de fleste av oss.
Bakdelen med 5-sere kontra 3-serie er som nevnt over, vekt og størrelse. Vekta gjør at en 2 liters motor blir i minste laget, selv om dieselmotorene i utgangspunktet har anbvendbar kraft over et bredt register. Stikkord her er PRØVEKJØRING, PRØVEKJØRING og atter prøvekjøring. Benzinmotorer? Nja.........om vi snakker MYE bykjøring, kan benziner være et mer fornuftig alternativ, stikkord DPF, men generelt gir diesel mer komfort og i det hele tatt, et bedre valg for en relativt tung bil. Som sagt: prøvekjøring, det er dere som skal bruke ... (more)