0

Mitsubishi outlander 2.2 2013 mod

spurt 2022-05-14 13:56:25 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei. Har en Mitsubishi outlander 2.2l diesel. Kjøpte bilen fra forhandler i 2013, bilen var demo bil. Bilen var gått 60 000km. Får motor havari ved 284 000km, har fulgt alle service mot 200 000km deretter byttet olje sjøl. Opplevde motor stoppet, har da en formening om at reklamasjon er gått ut. Demonterer topplokket og ser at alt er greit, demonterer bunnpanne og finner skruen til veivlagret i bunnpanne med noe tilhørende deler til veiv og stempel. Ser så at vibrasjons platen som er festet i midten av motoren ikke er sammenkoblet med pumpen ved enden av motoren, oppdager da at blokken er sprukket og forskjøvet seg. Mitt spørsmål er følgende: skruen til foten av veivlageret har skrudd seg ut, dette har medført av veivlagret har slått seg ut og sendt deler ned til vibrasjons platen som er sammenkoblet med olje pumpen, dette igjen har ført til trykk og u bunnen og smeldt blokken fra hverandre. Her trur jeg at motor leverandør har glemt og smøre loctite på skruen til veivlageret som da igjen er hovedårsaken til motor havari? Hva tenker du om det?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

4 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-05-15 19:51:09 +0100

Nå sier du ikke noe om hvorvidt hensikten med dine tanker omkring denne skruen er å ta ut stevning overfor Mitsibushi Norge, eller om du rett og slett undres. Med 284.000 kjørte km er det uansett overveiende sannsynlig at du vil møte den "gjengs" oppfatning om at du ikke kan forvente noe særlig mer av en "moderne" bil. Ja, noen får sogar panikk når bilen nærmer seg 100.000, mens andre - som "ekspertene" hos NAF sentralt, går ganske freskt ut når de hevder at en moderne bilmotor ikke er konstruert for å holde mer enn 300.000 km. Dette sto faktisk på trykk for noen år tilbake - og de av oss som ærlig og oppriktig mener at en bil med letthet bør kunne levere både 4 og 500.000 kilometer uten nevneverdige problemer, gitt et normalt godt regime for service og vedlikehold, blir ofte møtt med hoderisting og mild overbærenhet. Sånn er det bare, og etter mitt syn er det først når kilometertelleren passerer 300.000 at en bil virkelig viser seg fra sin beste side.

Så jo, du har nok veldig rett i at reklamasjonstiden har gått ut med god margin. Dernest er det juridisk sett en vanskelig bevis-situasjon her, kfr at du etter hva jeg kan se, har demontert motoren selv. Da vil du møte merra som passer havresekken syndromet i rettsappararet, du vil mao ikke bli sett som en objektiv, uavhengig part, det samme vil gjelder de delene du eventuelt legger frem som bevis på det ene eller andre. I ditt sted ville jeg tatt gode biler, skrevet et hyggelig og saklig begrunnet brev til forhandler (om det er en merkeforhandler) med kopi til Mitsubishi Norge, og bedt om råd hhv rettet en forespørsel om hva man kan gjøre for å hjelpe en trofast Mitsubbishi-kunde som uforskyldt har havnet i nød. Ellers ville jeg ikke benyttet ord som "tror" her, tro er noe som hører hjemme i Sarons dal og i kjerka på julaften. Her vlille jeg uttrykt meg konkret, men ikke overveldende konkret - som du gjør innledningsvis i det avsluttende spørsmåljet over, og avsluttet med at det "kan synes som", "det er sannsynlig at...". Som sagt, hyggelig, saklig. konkret. Dessuten: kort og konsist - omtrent som det du skriver over -for meg fremstår det som om du er rimelig god til å skrive, og har grei kunnskap om motorens indre liv.

Det verste du kan få er et "nei", men du har neppe noe å tape, kan hende du iallefall kan få en grei pris på deler, eventuelt arbeid. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-05-17 13:21:44 +0100

Veivlagerene har som oftest strekkbolter som først skrues til med moment for deretter å skru de et antall grader for å gi det riktige strekket i bolten. Jeg antar at det ikke brukes locktite i veivhuset på disse boltene men vet jo ikke helt prosedyren som Mitsubishi bruker her. Det minner mere om tretthetsbrudd i en av komponentene i veivhuset som har forårsaket dette. Som Mr N Wolf sier det vil bli en endeløs ørkenvandring du er dømt til å tape så ikke engang tenk på at det dekkes på garanti.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-10-19 09:12:46 +0100

Var i kontakt med Mitsubishi Norge, der fikk jeg til svar at de var overasket over at motoren hadde gått så langt som 284 000km. Motoren var kjørt over det som var forsvarlig. De kunne ikke svare på hva som var forsvarlig kjørelengde på 4N14 motorene. I ettertid så har en av mine bekjente fått akkurat samme problem som jeg fikk på min bil, så det viser seg å være en svakhet på 4n14 motorene. Sannsynligvis så vil det være samme feil på 4n15 motorene også, da de er helt like men annerledes oppbygning i registeret. Til de som leter etter 4n14 motorer så er det stor mangel på disse, grunnen vet jeg ikke, men vet at når det kommer inn vrak på finndel.no så fyker motorene ut samme dag. Hvis du har en manuell gear kasse så vil du ha en motor kode på 1000c810, automat kasse har kode på 1000c811. Ja du kan kjøpe en 1000c811 motor for så og montere clutchen til en 1000c810 over, da veivaksel er av samme dele nr. viktig og huske at dysene må monteres fra original bil da denne er programmert, ellers vil du ikke få start på bilen. Til info vibrasjons platen i bunn pannen er funnet feil på, derfor ble det tatt bort som min ble. Min erfaring til nu e at Mitsubishi ikke er kunde vennlige, de opplyser ikke kunder når leverandøren drar inn bilene grunnet feil produksjon, dette utfører de under service så de slipper media oppmerksomhet, samtidig har jeg vært uheldig med forhandler som har en ufyselig oppførsel når du spør om disse tingene. Må jo også informere om at jeg har vært i kontakt med forhandlere fra Alta til Oslo, disse forhandlere har vært greie og ha samtale med og har vært samarbeidsvillig til og finne ut av ting jeg har lurt på, så den episoden med ufyselig oppførsel er kun fra en enkelt forhandler og ikke alle. Mitsubishi Norge glem og ring de eller sende mail til, de forsvarer foretakene som selger merke sitt, ja foretak for Mitsubishi eier ikke foretakene som selger for de, derfor er de fritatt for klage på oppførsel av forhandler.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-10-19 09:12:49 +0100

Var i kontakt med Mitsubishi Norge, der fikk jeg til svar at de var overasket over at motoren hadde gått så langt som 284 000km. Motoren var kjørt over det som var forsvarlig. De kunne ikke svare på hva som var forsvarlig kjørelengde på 4N14 motorene. I ettertid så har en av mine bekjente fått akkurat samme problem som jeg fikk på min bil, så det viser seg å være en svakhet på 4n14 motorene. Sannsynligvis så vil det være samme feil på 4n15 motorene også, da de er helt like men annerledes oppbygning i registeret. Til de som leter etter 4n14 motorer så er det stor mangel på disse, grunnen vet jeg ikke, men vet at når det kommer inn vrak på finndel.no så fyker motorene ut samme dag. Hvis du har en manuell gear kasse så vil du ha en motor kode på 1000c810, automat kasse har kode på 1000c811. Ja du kan kjøpe en 1000c811 motor for så og montere clutchen til en 1000c810 over, da veivaksel er av samme dele nr. viktig og huske at dysene må monteres fra original bil da denne er programmert, ellers vil du ikke få start på bilen. Til info vibrasjons platen i bunn pannen er funnet feil på, derfor ble det tatt bort som min ble. Min erfaring til nu e at Mitsubishi ikke er kunde vennlige, de opplyser ikke kunder når leverandøren drar inn bilene grunnet feil produksjon, dette utfører de under service så de slipper media oppmerksomhet, samtidig har jeg vært uheldig med forhandler som har en ufyselig oppførsel når du spør om disse tingene. Må jo også informere om at jeg har vært i kontakt med forhandlere fra Alta til Oslo, disse forhandlere har vært greie og ha samtale med og har vært samarbeidsvillig til og finne ut av ting jeg har lurt på, så den episoden med ufyselig oppførsel er kun fra en enkelt forhandler og ikke alle. Mitsubishi Norge glem og ring de eller sende mail til, de forsvarer foretakene som selger merke sitt, ja foretak for Mitsubishi eier ikke foretakene som selger for de, derfor er de fritatt for klage på oppførsel av forhandler.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger