0

plassering av jekken

spurt 2022-05-13 07:02:09 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei hvor plasserer jeg jekken på en pajero når jeg skal skifte dekk det er en 2010 modell

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

4 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-05-13 10:33:21 +0100

Du finner frem instruksjonsboka og tar en titt der. Om du ikke har instruksjonsboka, googler du "mitsubishi pajero 2010 instruction manual pdf". Med litt flaks finner du det du trenger. Ellers er det normalt sett sånn at det følger med en form for saksejekk med bilen, den plassereres i et punkt på bærende konstruksjon - vanligvis er det enkelt å se denne "kanten" bak kanalen - på et sted rett bak forhjulene eller rett foran bakhjulene. Disse punktene er vanligvis markert på et eller annet vis - gjerne i form av et "hakk" i kanalen. Men be advised, du skal IKKE plassere jekken i dette "hakket" - den skal plasseres på det stedet jeg beskriver rett "innafor" liksom - det er der den egentlige bæringa befinner seg.

Du finner det lett om du tenker "saksejekk", og har i bakhodet at det må være sterkt nok til å bære vekta på bilen i det lille punktet der du planter jekken. For min del foretrekker jeg en hydraulisk garasjejekk med en solid gummikloss på toppen, det gir godt feste og en noe større flate å fordele vekta på. Ellers er det en god regel å ikke jekke høyere opp en nødvendig. Og er du ikke 100 % sikker, ta en tur innom et verksted i nabolaget og spør om råd, ikke vær redd for å spørre til du virkelig forstår hvor jekken skal plasseres.

Jeg tenker ellers at du muligens kan ha en sånn derre jekk med en lang tangstang og en "pinne" som du vipper inn i et av jekkfire fester plassert omtrent der jeg nevner. Dette var en vanlig måte å løse dette med jekking på med relativt høye biler i hine dage, bla mine kjære Lada hadde sånne jekker. Jeg får ikke tegna her, men det er altså en relativt lang jekk med en solid metallfot og enten en sveiv eller en annen mekanisme.

Siden dette er en relativt høy bil, kan det også være et alternativ å plassere jekken under fjærfestene eventuelt på det punktet der fjærene møter bakakselen, men NB, her skal du virkelig vite hva du gjør - stikkord som over - spørre de som kan det om hvordan det gjøres.

The Bottom Line er at instruksjonsboka er kjekt å ha om du ikke har spesielt mye erfaring. Og som sagt: ingen skam å spørre om råd, de fleste setter pris på å kunne hjelpe! Uansett hva du gjør: ikke gå i gang uten å ha oversikten! En bil er tung, dels går det på å unngå skader på bilen - en kanal tåler IKKE vekta av bilen om du plasserer jekken på feil sted - og ikke minst - du skal tenke SIKKERHET hele veien: jekken skal stå støtt, bilen skal stø støtt på jekken - og du skal gjøre rette ting i rett rekkefølge. F.ex er et godt, solid hjulkryss, eventuelt en sånn derre greie med latmannsarm, viktig om du ikke har luftverktøy eller batteriverktøy. Husk også at du ALDRI skal trekke til hjulboltene av midle makter, om du ikke har momentstang eller moment på ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-05-13 14:19:18 +0100

Pajero har ramme og er blytung så det er alltid best å jekke på rammen en plass,jeg har Land Rover Discovery og ville aldri tenkt på å jekke på annen plass enn på rammen foruten i et nødstilfelle. Skaff deg en god 2 tonns jekk gjerne fra Biltema som jeg selv har 4 stk av de funker som et skudd. Kjøp de i lettmetall da de ellers blir urimelig tunge.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-05-13 16:41:38 +0100

Der kom jeg på hva denne lange "jekkestanga" jeg nevner over heter: det er en KAROSSERIJEKK. Som sagt, vanlig i hine dage, følger eventuelt med bilen, og er det en åsnn, er det også godt synlige festepunkter. Men japanske biler har altså en tendens til å komme med saksejekk, men din bil er kanhende unntaket her: den er såpass høy og tung at det det i såfall må være en ganske grandiøs saksejekk for at den skal fungere!! Uansett, dette løser du, mitt stalltips: kjøp deg en grei garasjejekk like godt først som sist, legg gjerne en batteridreven mutterrtrekker - fortrinnsvis med mulighet for å stille inn nogenlunde rett moment - i kørja samtidig. Med en tube eller sprayboks med kobberfett hhv aluminiumspasta, eventuelt et hjulkrøss på toppen pluss en sånn derre liten "skammel" til å sitte på når du gjør jobben - ja da går det som en lek! NB: Be advised, de BILLIGSTE hjulkrøssene er Mikke Mus, legg en hundrelapp eller litt mer i det, da har du et hjulkors som du kan ha livet ut. Og hva du skal med et hjulkors OG muttertrekker? Jooooo.....hjulkrøsset er kjekt å ha når du skal skru UT hjulboltene - fortusatt at de ikke sitter så innihampen godt fast at du ikke får løsnet dem da. Men om du holder et hjulkrøss på rett måte, dvs entrer det på bolten og holder LØST med en hånd, da skal det bare et lett "push" til, så roterer krøsset og tar med seg bolten ut på en-to-tre.

Og ja - et hjulkrøss kan erstatte en muttertrekker helt og holdent, jeg har brukt hjulkrøss i alle år til jeg fikk det for meg at jeg skulle legge en pen sum i en svært seriøs muttertrekker og en svær kompressor. Med jekk og hjulkrøss har du strengt samt nevnte kobber/alupasta har du strengt tatt nok - for all del. Men merk deg det jeg skrev i forrige svar: du skal IKKE trekke til boltene av milde makter. Jeg har litt sånn derre sjimpanse-armer og ditto muskler, så om jeg ikke bruker momentverktøy, tar jeg i sånn passe - jeg holder IKKE ytterst på hjulkrøsset, jeg plasserer hendene INNENFOR "pipa" ytterst liksom, og bruker iIKKE max kraft. Da blir det passe. Og så ettertrekker jeg etter to-tre mil.

Ellers er hjulkrøss helt fantastik å ha i bilen om du punkterer langs veien, da er bilens medfølgende jekk og et hjulkrøss gull verdt. Og den derrre Mikke-Mus greia som pleier å følge med til å håndtere hjulbolter med....den kan du la hvile i fred, et hjulkrøss er meget bedre.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-05-13 16:55:42 +0100

Oi, der så jeg også svaret fra Kamerat Wizard! Kloke hoder tenker egentlig likt, som vanlig, men be advised, har du instruksjonsboka foran deg vil du se HVOR du kan jekke på nogenlunde trygt vis! Ja, en rammebygd bil har mange fordeler, men med mye vekt osv er det VELDIG greit å jekke på nogneluinde "rett" sted" Det er forsåvidt det jeg forsøker å uttrykke, i første svaret også: verken på DIN bil eller en "vanlig" bil med selvbærende karosseri er det likegyldig hvor du jekker: du MÅ plassere jekken i et punkt der vekten havner på bærende konstruksjoner - fortrinnsvis et punkt der kreftene som er i sving blir fordelt i flere retninger! Vanskelig å forklare uten en skisse, men det er en grunn til at fabrikantene anbetaler å plassere jekker der og der.

Ellers trampeklapp til Kamerat Wizard, det derre med å investere i en lettvektsjekk, det er virkelig smart! Jeg har selv en som veier ovseleg mykje, men sånn bortsett fra at det gir meg god trening når jeg drasser rundt på den....så gjør den jo nytta! Billig var den også, men etterhvert som åra går, blir det nok en lettere jekk på meg også, selv om de koster litt mer er det billigere enn å måtte gå til kiropraktor vinter og vår :-)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger