0

Er det normalt å måtte skifte bremseskive etter 27640 km

spurt 2022-04-26 16:26:53 +0100

anonym bruker

Anonym

Jeg har en 2018 Audi A3 e-tron, som har gått 27640 km, hadde den inne på service hos Møller i dag, og tok EU kontroll samtidig. Fekk da beskjed om at den ikke ble godkjendt da det var mer enn 25% rust på innsiden av ene bremseskiven foran. jeg synst at dette var veldig tidlig. Jeg bruker bremsene jevnlig da jeg er oppmerksom på problemet med rust på hybrid og el biler. Jeg har alltid hatt biler med automat i de 48 år jeg har hatt bil, så det er ikke noe nytt kjøremønster for meg. Siden det er bare på innsiden av den ene skiven, vil jeg tro at det kanskje har noe med kaliperen å gjøre. jeg skiftet dekk for en uke siden og kunne ikke se noe rust på skivene, men sjekket ikke innsiden. Er det vanlig at bremseskiver ruster slik, og burde ikke dette vert en garanti sak? Mvh Sverre

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-04-26 18:30:10 +0100

Om du klarer å få Møller til å ta en rusten skive på garanti, er du skikkelig god :-) Men, først og fremst, om du tviler på merkeverkstedets vurdering her, kan du innhente en second opinion, hos f.ex NAF. Dernest er det jo sånn at det er noen år siden 2018, her trumfer antallet år kjørelengden med god margin, i den forstand at vi snakker om en bil som har mer enn fire år på veien. Sagt på en annen måte: kjørelengden betyr mindre i denne sammenhengen enn antallet år på veien, enn si tiden den stakkars bilen har levd sitt liv på nedsalta norske vinterveier. Det er jo så enkelt som at baksiden av skivene lever en litt mer "skjermet" tilværelse der de står: ja, salt og dritt trenger med letthet inn, og der inne mellom skiva og bremseskjoldet er det legio muligheter for at stålmarken skal trives helt fantastisk godt - til og med på en skive i et materiale som egentlig ikke ruster så lett.

Om den ene siden du refererer til er VENSTRE side, ut mot veien, skal du ikke se bort fra at det er en sammenheng her! Ellers kan det som du forsåvidt antyder, være sånn at det er noe som henger på den ene siden av caliperen, eventuelt har hengt - normalt sett vil imidlertid noe som henger i tilstrekkelig grad til å gjøre en forskjell her, også gi såpass utslag på bremsetesten at du får nok et krøss i margen. Du kan jo spørre pent og forsikrig om man la merke til noe påfallende ved bremsetesten - speseilt på akkurat dette hjulet.

Ellers gjør du deg mange av samme tankene jeg gjorde meg når jeg gikk fra Lada til VW diesel. Laddisene hadde svært gode bremser foran, med godt dimensjonerte skiver, og jeg bytta aldri så mye som en skive. Den siste Laddisen hadde jeg tilogmed i den tiden der Biltilsynet over natta fikk det man vel kan kalle overdreven fokus på skiver, men selv etter 400.000 kjørte kilometer fremsto skivene på bilen som nye. Ikke utpreget slitasje, ikke antydning til rust - verken på fremsiden eller baksiden. Men når jeg gikk over til tysk diesel - med tyske skivebremser og Ordnung Muss Sein - da begynte denne moroa med å skifte skiver for alvor! Stort sett annenhver-tredjehver EU-kontroll, men likevel, med kjørelengder på opptil 70.000+ i året på det verste på familiens biler dengang var dette for en pølse i slaktetiden å regne.

De siste åra, med vesentlig nyere biler, sogar helt nye, ja da holder skivene kanhende kun en eneste kontrollperiode - altså et par år. Som oftest to, men sånn bortsett fra andre materialer i både skiver og klosser sammenlignet med tidligere tider - enn si Laddisene - som nok hadde stål med høyt innhold av karbon i skivene - blir det mer småkjøring nå når jeg har blitt pensjonist. Ikke bruker jeg bremsene stort heller, jeg kjører mykt og defensivt, det har jeg forøvrig alltid gjort, men poenget i denne sammenhengen er altså at det er ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger