Nå er det jo sånn at dere selv er ekspertene på egne behov, eget kjøremønster, egne preferanser. Jeg ville ikke bekymret meg spesielt mye for annenhåndsverdien her, helhetlig sett vil det neppe være spesielt store forskjeller i verditapet pr år. Slik jeg forstår det, vurderer dere ny elbil av edelt tysk merke hhv en relativt ny Volvo XC90. Om vi ser på det første alternativet, er det en joker her: leveringsituasjonen påvirker også prisnivået for nesten-nye elbiler. Gitt at leveringstiden blir vedvarende lang, sogar enda lenger, i årene fremover, vil det kunne gi kunstig høye priser i bruktmarkedet fremover for relativt nye elbiler. På den annen side sett: senest i dag popper "gladnyheten" om at en sentral elbilfordel står for fall: bompengerabatten. Egentlig ingen overraskelse, og uavhengig av når en slik endring måtte komme, det vil bombesikkert påvirke prisene på brukte elbiler.
Det kan altså slå litt begge veier, og jeg tenker at den kloke legger til grunn et normalt verditap. Blir verditapet mindre, jolly fine! Men - det er et stort "men" her: disse tankene forutsetter at dere EIER bilen selv! Om tanken er å gå inn i en ny leasingavtale, vær sikker på at leasingfirmaet helgarderer seg, man driver tross alt kommersiell virksomhet, der målet er å tjene mest mulig penger på hver kunde. Sånn er det bare. Da vil dere ikke kunne "høste" eventuelle fordeler av kunstig høy bruktpris pga en vanskelig leveringsiutasjon i en eller annen fremtid f.ex! Det var det derre med krystallkula! Men så var det - igjen - dette med leveringstid: om dere skal eie bilen selv, er det laaaaang leveringstid for dere som privatkunder! Leasingfirmaene har sine biler inne i bestilling hele tiden, så de klarer å levere, men om dere går inn til en bilforhandler i dag, snakker vi om leveringsdato en gang "possible manjana". Igjen, sånn er det bare.
Da er kanhende en nesten-ny Volvo et bedre valg uansett! Snakker vi to-tre år gammel bil and on, er jo en betydelig del av verditapet så alikevel tatt. Win-win for dere og gråt og tenners gnissel for første eier! Og en Volvo hybrid vil med rimelig grad av sikkerhet være like kurrant å selge som en hvilken som helst elbil en gang i en overskuelig fremtid. Vi snakker tross alt om en av markedets beste og sikreste biler, med ja takk, begge deler: altså både ordentlig motor under panseret og en form for elektrifisering - mao en hybrid drivlinje. Og akkurat det appelerer til mange: ingen rekkeviddeangst, ingen ladekø, høy komfort, grei å eie og ikke minst: et svært høyt sikkerhetsnivå. Skal du ha en hybrid som er grei å selge igjen, er Volvo antagelig det beste alternativet whatsoever.
Tenk ellers tanken på å strekke eiertiden litt - det du bekymrer deg for, er tydeligvis overgangskostnaden. Ut over akkumulert verditap snakker vi omregisteringsavgift etc, vi som er autoriserte gjerrigknarker unngår å bytte bil for ofte, vi tar heller vare på den bilen vi har, og kjører den noen hundre tusen over maaaange år. I min ... (more)