0

Familiebil

spurt 2022-04-24 18:48:22 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei Benny. Har en sønn som har blitt pappa nå. De må ha en større bil enn de har nå. Sønnen er opphengt i Volvo, men jeg sier en kanskje får mer for pengene med ett annet bilmerke. Tanke på verkstedregninger også. Jeg selv kjører Toyota hiace. Vært fornøyd med Toyota . Hva tenker du er en bra starsonsvogn å ha da. Bil som ikke er for mye på verksted. Hvis prisen ligger på 100 tusen og litt oppover Mvh Tom

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-04-25 10:17:55 +0200

Heisann! Toyota er generelt svært gode biler det. Hiace, som du har – har jo også en unik standing.

Har sønnen lys på Volvo, så ser jeg liten grunn til å «nekte» han det. Det er også gode, komfortable og ikke minst svært sikre biler. Både V70 og V60 får man til den prisen du antyder.

Jeg er heller ikke sikker på om en Toyota til 100.000 kroner er noe bedre bil enn en Volvo til samme pris. Vi snakker uansett om eldre biler – og alt det innebærer.

Det det handler om, uansett merke, er å gjøre en grundig jobb i forkant av kjøpet i forhold til kontroll av bilen. Både rust, servicehistorikk, dekk og generell teknisk stand. Som far ville jeg nok pushet på den biten mer enn på merket.

Dessuten styres jo de fleste bilkjøp mye av følelser også – og ikke bare tørre fakta. Føler gutten for Volvo, ja så skal du nok jobbe med å overtale han til et annet merke tror jeg.

For meg blir duellen mellom de to «uavgjort».

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-04-25 20:16:59 +0200

Som far ville jeg også gitt guttungen et klart råd: ja, man kan med fordel ta utskrift av en sjekkliste for bruktbilkjøp på nett, gjerne også Kamerat Bennys kloke ord her, og bruke dette som grunnlag for å gjøre en "grovsortering" og finne en grei bil. Men - det er et stort "men" her: selv en faglært mekaniker har ikke en snøballs sjanse på St Hansaften til å gjøre en tilstrekkelig grundig sjekk av bilen der ute på tunet hos selger. NAF-test, som et minimum en 60-pkt test, gjerne en full test, FØR - FØR - FØR kjøpekontrakten underskrives bør være obligatorisk, spesielt for en bil i denne prisklassen / alderen. Det gir økt trygghet for kjøper, og er vesentlig ryddigere for selger - kfr at dette gir selger en grei dokumentasjon for at opplysningsplikten er overholdt. Ellers er det som kjent vesentlig enklere å avtale utbedring av eventuelle feil og mangler, subisidiært et passende prisavslag, FØR kjøpekontrakten er underskrevet. Og som vi vet: det skal ikke rare mangelen til før det flyr en titusenlapp eller to. NAF-testen koster rundt 1500 spenn for liten test, en tusenlapp mer for full test, da snakker vi medlemspris, og medlemskap uten veihjelp er en rimelig "forsikring" som betaler seg raskt om uhellet skulle være ute i andre sammenhenger. Nei, bare så det er sagt: jeg er ikke provisjonselger for NAF.

Ellers kan det ikke gjentas for ofte: når du finner en en grei bil, tenk tanken på understellsbehandling hos en seriøs aktør, med løpende etterbehandling. Over tid gir det en sikrere bil, og det forlenger bilens levettid, koster litt men bare det å eie en bil et par år ekstra utgjør en betydelig sum. Ellers ville jeg vel tenkt V70 her, det er en sikker, komfortabel og driftsikker bil. Gitt et normalt godt service og vedlikeholdsregime hos tidligere eiere og i fortsettelsen, er det med rimelig sannsynlighet et like pålitelig alternativ som en hvilken som helst Toyota i denne prisklassen. Dog vil man sannsynligvis få en nyere Toyota med kortere kjørelengde for samme budsjett. Det bør dere ha i bakhodet når dere leter etter bil her, f.ex kan Toyota Prius være et knallkjøp, som regel mange biler å velge blant i markedet til enhver tid. Noe spesiell, ikke altfor mye plass, men bla jentuingen vår har en Prius av forrige generasjon, jaggu klarte hun å trøkke inn tre barneseter i baksetet med litt tålmodighet og et stort skojern!

Forøvrig kan en bil med "lang" kjørelengde - f.ex en taxikjørt bil - være et godt kjøp. Proffesjonelle brukere passer godt på bilene sine, de kjører dem si alt mellom 200.000 og 500.000 på de to-tre årene de har dem i "stallen", og selger dem til en grei pris. Verdt å ha i bakhodet, men be advised, her er full NAF-test virkelig på sin plass, ikke fordi bilene nødvendigvis er dårlige, men fordi f.ex Prius i taxinæringen har vist seg å ha sporadiske motorproblemer etter 2-300.000 km. Finner man en bil der motoren er skiftet, ja ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger