For det første, det er ingen "standard" her. Selv for identiske biler fra samme modellår, kan såvel styre-enheter som releer og annen leamikk være plassert vidt forskjellg. Dette gjelder nyere biler, og det gjelder ikke minst for eldre biler. Og denne greia med kjørelys: det er med stor sannsynlighet ettermontert i Norge, av det være seg importøren eller eventuelt en privatperson ved importen - eventuelt senere. Derved blir dette plassert der den som måtte gjøre jobben, finner det for godt - som sagt - ingen "standard" her.
Det er heller ikke gitt at det finnes noe rele....om man f.ex har valgt å bruke bilens nærlys som kjørelys, ja da er det tilstrekkelig med en ekstra ledning inn på relet til bilens nærlys. Er det separate kjørelys, ja da er det lurt med rele, men det er jo ikke alltid kreative mennesker gjør det som er lurt - enkelte trekker strøm direkte der man måtte finne 12 volt når tenninga er på...og gir beng i om det blir litt varmt her og der. Legio muligheter. Som du så treffende sier, det er ikke likt på de to bilene du har sett på. Ekstra festlig blir jo ofte dette med amerikanske biler og denne greia med sidemarkeringslysene, skakke' være lett!
Nå sier du ikke noe om hvorfor du leter etter dette, men uansett om det er fordi du mistenker en feil eller ting ikke virker: det er jo på ingen måte gitt at denne 97'en har kjørelys i det hele tatt! Dernest begynner du i den ene enden: du følger tilførselen til det være seg nærlyspærene eller kjørelysene, da finner du forhåpentligvis et rele. Releet blir matet et sted fra: den ledningen følger du - i enden av den finner du (forhåpentligvis) en sikring. Og klarer du ikke å følge ledningens ferd gjennom bilens ledningsnett på annet vis, f.ex vha fargekoder og det generelle skjermaet samt et mulitimeter, ja da kan du prøve med en sånn derre duppeditt som sender et RF-signal inn i den ene enden sånn at du kan bruke en mottaker for å peile deg inn i den andre enden. Ikke lett å bruke, og be advised, BIltema sin er bare Mikke Mus, du må ha et profesjonelt utstyr: av den sorten som svakstrømsmnontører bruker når de skal lete seg frem i kabler.
Og er målet kun å få dette til å fungere: en løsning er jo å koble opp kjørelys i en eller annen form på nytt - og gi beng i det som ikke virker. Veldig greit å ha skjema, men prisnipalt sett er det så enkelt som å finne et 12 volt punkt som gir spenning når bilen går og la dette styre releet til nærlyset. Om du googler litt, finner du skjemaer for slike løsninger, og du kan jo også spørre om råd ved et bilelektrisk verksted. Ikke noe hokus-pokus, men det er vanskelig å forklare dette med ord liksom. Ellers merker jeg meg at du har fått med deg det viktigste: du går forsiktig frem ... (more)