0

Kjøpsråd Skoda Octavia / Vw Golf

spurt 2022-04-21 09:18:43 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny. Stedatter på 21 skal kjøpe nyere bil og ser for seg enten Octavia eller Golf. Budsjett 80-100 tusen. Det blir mest småkjøring, men i sum 20 tusen km i året. Diesel og småkjøring lukter EGR-trøbbel og bensin lukter registerkjedeproblemer... (det er vel bare 150-hesteren som har reg.reim i stedet for kjede?) Hva tenker du om dette? Mvh Cato

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-04-21 14:15:11 +0100

Tja....hvorfor ikke velge Jetta isteden...? Spleis litt med jentungen og gå for DENNE: https://www.finn.no/car/used/ad.html?...

Poenget med å velge Jetta, er at det er en sedan...og derved av en eller annen grunn ikke spesielt populær blant bortskjemte Ola Dunk. Etter min oppfatning er det uproblematisk å velge sedan, bagasjerommet er kjempestort og Jetta er egentlig alt Golf er, bare bedre. Og hybriden har til og med lavt bensinforbruk! Ellers er det flere Jetta i markedet, HER; https://www.finn.no/car/used/search.h...

Og nei, jeg ville ikke vært redd for å velge diesel. Jeg har selv kjørt VW D / TDI i nærmere 30 år etterhvert, aldri trøbbel whatsoever. Rett nok bor jeg på landet og har en anstendig andel langkjøring, men heller ikke de siste åra, der jeg har kjørt Golf 2.0 TDI euro 6 med all denne greenpeace-leamikken har jeg hatt nevneverdige problemer med verken DPF eller EGR. Med 20.000 i året har jentungen garantert et ikke ubetydelig innslag av kjøring der det blir 5-6 mil and on av gangen. Og skulle DPF kokse, ja da er det så enkelt som å ta seg en kosetur på si 3-4 mil og kjøre på ET GIR LAVERE enn man ellers ville gjort. Det som KAN gi soting, er lave temperaturer - typisk under 0-5 grader - og mye dassekjøring. Men banki i bordet, selv nå når jeg har slutta å jobbe og til tider kun kjører rundt dørene pga en artig liten pandemi osv, har det gått helt greit.

FORDELEN MED diesel er økt komfort og lavt forbruk. Selv en relativt liten dieselmotor som 1,6 TDI har mer anvendbar kraft fra lave og midlere turtall enn en benziner med tilsvarende slagvolum. 1,6 TDI er ikke kjempesprek, den krever bla flittig bruk av girspaken om man velger en bil med manuell kasse, men nettopp fordi mange bare MÅ HA mengder av hestekrefter og en "sprek" bil, får man mye bil for pengene om det er en 1,6 TDI under panseret. Med Jetta får man mye bil for pengene uansett, men ser du hen til Skoda Octa ia, vil dere med 1,6 TDI kunne få en relativt ny bil for en grei penge! Stikkord 2013, dvs den nye versjonen av Octavia - det er en bedre bil på alle vis enn forgjengeren. Ellers er det mye å velge i med Octavia, for all del, men når det gjelder DE SMÅ bensinmotorene er det som du er inne på, en ting som gjelder: TANNREIM fremfor registerkjede! Problemet du tenker på, er knyttet til STRAMMEREN på biler FØR 2013, på 1,4 TSI og nedover. 1,6 benziner er altså grei, likeså de andre benzinerne om jentungen skulle foretrekke benzin.

EN TING som kan være en fordel: DSG-kasse! Det blir lett mye giring med både 1,6 TDI og de små benzinerne - kan man få en bil med automatgir...ja da er det et pluss. Ellers er det jo ikke noe ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger