Tja, punkt 1 må være å sjekke hvilke varianter som finnes av den aktuelle bilen: ser at nyttelasten synes å variere noe. Poenget her er hvilke forskjeller det på de versjonene som eventuelt måtte ha høyere nyttelast enn din bil....derved blir pkt 2 å avtale tid til et møte ved din lokale trafikkstasjon for å avklare hvilke endringer man vil kreve om du skal kunne få økt tillatt totalvekt - og derved også nyttelasten - på nettopp din bil. Ellers er det jo ingen automatikk i at du kan reklamere på dette, om nyttelast og alle relevante forhold er et opplyst faktum som må ha vært kjent for deg når du underskrev kontrakten, og selger ikke har gitt feil opplysninger, ja da sliter du litt her. Kanhende forhandler som angivelig skal ha "bygget" bilen - du mener formodentlig bygget om en varebil til et spesifikt bruksområde - kan være behjelpelig? Man bør jo vite hva man driver med når man leverer spesieltilpassede biler, ikke sant? Og dette med å forsterke fjærene....jolly fine, det er unektleig en fordel om man skal kjøre kontruerlig med max payload, men det skal itt mer til for å få godkjent høyere tillatt totalvekt. Ellers har du formodentlig stålkontroll på dette med totalvekta vs de famøse 3500 kiloene, det er jo også en ting som er verdt å tenke på.
At det er enkelt å ordne dette? Nada. Men du må uansett innom Biltilsynet, og jeg ville ikke nølt med å trekke veksler på forhandler her - som sagt - de skal vite hva de driver med!