Her ligger du an til å ønske deg et skikkelig Kinder-egg, i form av en komplett oversikt over alle Volvos modeller med automatkasse, og ikke bare det, du vil gjerne ha en oversikt over hvilke kasser som har sittet i hvilke årganger, du vil samtidig ha en komplett oversikt over aktuelle feil, og du vil ha en oversikt over relevante måter å gardere seg mot disse feilene! Det er ikke måte på! I tillegg har du en grei ide om at dette med å øke kjølekapasiteten på automatkassa, se det er et greit tiltak!
For å ta det siste først: dette får du enklest svar på når du har et konkret prosjekt: da har du bilens data foran deg og tar en telefonrunde til aktuelle verksteder som gjør denslags. Det er ikke spesielt mange, dette krever spesialkomptenanse, det krever ressurser som vel knapt en håndfull verksteder i Norge er i nærheten av å ha. Selv om løsningen prinsipalt sett er enkel, man setter ikke inn en hvilken-som-helst kjøler her, og den skal fungere sammen med en gitt girkasse i en gitt bil. Verken mer eller mindre. Dette er mao ikke en "kjapp og billig" løsning.
Når det gjelder den første bilen, får du fortsette å lese deg opp, gjerne google og hygge deg i Volvo-fora på nett, springe ned dørene hos de som måtte overhale Volvo-kasser....dette er et langt lerret å bleke...men når du måtte komme i mål....har du sannsynligvis skaffet deg litt kunnskap på veien og kan utgi en bok, iallefall en liten oppskrift i form av en artikkel om Volvos gjøren og laden på området "automatkasser"! Men at du finner svar på alt dette på en gang på et sted - på en-to-tre? Nada! Ingen enkle fasitsvar her, selv om enkelte kasser under gitte omstenidgheter kan ha spesifikke feil, så enkel er faktisk ikke virkeligheten! Dels er det hurra for den lille forskjellen mellom girkasser, modeller, whatever, dels er det vidt forskjellig hvor mye kundene gidder å vedlikeholde bilene sine, og ikke minst: kjøremønsteret variererer.
I ditt sted ville jeg vel kjøpt en grei bil i best mulig stand og gitt beng i å sove dårlig med tanken på alle vonde og leie ting som kan (og ofte vil) oppstå. Gled deg heller over bilen din as-is, ta vare på den etter beste evne - stikkord et normalt godt regime for service og vedlikehold - og kjør med vett. Det kan fort gå greit! Ellers er det en ting som gjelder: mest mulig NY bil! Kjøper du en av de først XC90 f.ex....ja da er det overveiende sannsynlig at du får veldig mange flere overraskelser av den sorten som går inn under "GROSSE UBERRASCHUNGEN" enn om det er en si 10-15 år nyere bil!! Lykke til!
Kom over en Volvo på Finn.no som var galvanisert og derfor spesielt godt rustbeskyttet. Men den hadde altså automat-«kasse». Aktuell bil: Volvo XC 70 | FINN.no. Årgang 2003, Diesel. Aut.gear Hva med aut.gearet … ? Bør jeg skygge unna denne pga gearet? Mvh, SankyoPlayer