Autovaz / Lada

spurt 2022-03-24 12:40:34 +0100

updated 2022-03-24 16:01:25 +0100

Dagens artikkel om nevnte bilfabrikant maler jo en viss mann på veggen, men i den grad noen måtte tenke tanken på å sprette champagnekorken og feire begravelsen av Lada: sånn er det ikke, og sånn blir det ikke. Lada har både vært døden nær og gjenoppstått fra de døde opptil flere ganger før. Det har noe med den russiske samfunnsmodellen å gjøre, det har noe med evne til omstilling å gjøre, og det har mye med ressurser å gjøre. At man får "hjerneflukt"? Mon det, kanhende noen føler at det brenner under beina, men vel etablerte, tekniske eksperter vil - der som ellers - tenke seg om før de reiser fra alt de har kjært, alt de kjenner, for en usikker fremtid et annet sted. At bilbransjen verden over kommer til å slite - det er et faktum. Da kan man like godt velge å ri av stormen der man er. Kfr også det faktum at mange italienske ingeniører har vært der borte siden rundt 1970, gjennom disse årene har de delt erfaringene, kunnskapen sin med seg. Så nei, dette er ikke kroken på døra.

For Renault på sin side blir dette skikkelig merkbart: ikke bare mister man sin beste kunde gjennom å ryke på hodet ut fra det russiske markedet, man mister også en strategisk kritisk leverandør av råmaterialer, man mister en hel gullrekke med underleverandører. Det nevnes ikke i artikkelen, men at Renault langt på vei har skutt av seg selv en ganske stor del av den ene foten man står på, er helt sikkert. Uavhengig av hva man måtte mene, å politisere absolutt alle samfunnsområder er uheldig for alle. Som med andre former for konflikt, spillet har ingen vinnere, bare tapere, og alle som måtte ha varme og gode følelser for europeisk bilindustri, enn si de millioner som har sin arbeidsplass i den samme europeiske bilindustrien, er blant de som plutselig befinner seg midt i en annen hverdag.

Og nei, det er faktisk ikke "bare" å finne nye leverandører av råmaterier, energi eller for den sakens skyld, nye underleverandører. Dette vil ha massive ringvirkninger over lang tid, og de problemer Autovaz måtte få, det er bare toppen av et kjempestort isfjell. Vi lever i sannhet i en spennende tid, "Lange leveringstider" kommer til å bli en del av hverdagen en god stund fremover. Her kan vi bare krøsse fingrene og håpe på at de store, geopolitiske aktørene stikker fingeren i jorda og snakker sammen før europeisk bilindustri lider samme skjebne som den engang så ærerike engelske bilindustrien! En fortsatt god dag til dere alle!

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett