Nå sier du ikke noe om hva du egentlig opplever: dunker bilens understell ned i veien i humpedidumpene, eller for den sakens skyld, kampestein i veien, eller er det lyden av fjærene som går i bånn du sikter til? I førstnevnte tilfelle er årsaksbildet sammensatt: dels er det veivesenet sin feil, dels kjører du nok litt vel fort etter forholdene. C-klasse har vel ikke verken spesielt høy bakkeklaring eller andre egenskaper som tilsier at den er spesielt godt egnet for dårlige veier, derved må du i verste fall nærmest krype og kjøre i sikksak mellom høla i veien om du skal komme helskinnet fra det og ha hele bilen med deg hjem igjen liksom!
Jeg har selv kjørt noen titusentalls kilometer på russiske veier, bla i russisk Karelia, med helt ordinære vestlige biler som VW Passat hhv VW Golf, no problemas whatsoever. Men joda, jeg har "bånna" litt innimellom, bla når konen kom i skade for å lure meg litt med vekta på et parti med fliser til badet som vi skulle ha med oss derfra en gang i tiden - det var et par hundre kilo ekstra :-) Da sa det ka-dunk-ka-dunk et par ganger underveis, det knakk faktisk en bit av fjærene bak på begge sider.
Og nettopp det skal du være litt ops på: om det sier ka-dunk i tide og utide, og du ikke har en nogenlund plausibel forklaring i form av noen hundre kilo ekstra, ja da ville jeg tenkt at demperne kanhende synger på siste verset. Som du sikkert vet, det er ingen fasit hvor hvor mange kilometre støtdempere skal kunne holde, det avhenger i stor grad av kjøremønster og veiens beskaffenhet, alt med seg. I tillegg er noen dempere dårligere enn andre, men Mercedes bruker sannsynligvis tysk kvalitet - også der. Dog: om bilen din har rulla si 150.000 eller mer, ja da kan det være en tanke åfå sjekket støtdemperne - om det sier ka-dunk oftere enn det burde. Det er så enkelt som at når demperne har begrenset funksjon, blir belastningen på fjærene større, vips, så knekker fjærene i større eller mindre grad. De fleste verksteder kan hjelpe deg med dette, og nei, det er ikke uten videre noen enkel "gjør-det-selv" løsning, demperne skal være nærmest tørre og mer enn 90 % kaputt for at du skal kunne "kjenne" at demperne er kaputt gewesen sein ved å gynge på bilen.
Og er demperne greie? Ja, da har du kanhende valgt feil bil for den veien du er henvist til å benytte til din daglige kjøring. Tro meg, det er ikke bare der oppe i nord begrepet "vedlikehold" har en noe spesiell betydning i vårt langstrakte land! Men et tips kan du notere deg. husk at du IKKE bør dukke inn i en humpedump og bremse samtidig! Da går fjærene foran helt ned i bunnen, vips, så får du mye, mye mer belastning på fjærer og støtdempertårenene enn du ellers ville fått. Som enkelte kjærelærere ville sagt det: les veien, planlegg kjøringen, reduser farten i tide ... (more)