0

Familiebil/SUV til ca 150k

spurt 2022-03-14 14:37:01 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei, hva slags bilmodeller vil du anbefale for en familie på fire (2 små barn) som leter etter en bruktbil til ca 150.000 kroner (+- 25k). Ønsker gjerne litt størrelse på bilen. Har sett på alt fra Outlander, X-trail, 2-serie 225XC, HRV,ASX, A4, m.m. på FINN, men det er veldig mange forskjellige alternativer i den klassen. Bilen skal primært kjøres på lengre turer, og ønsket er en trygg og god bil med automatgir og god bagasjeplass.

Hvilke søkeriterier ville du anbefalt, og er det noen modeller/merker som skiller seg positivt ut?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-03-14 15:39:36 +0100

Med dette budsjettet ville jeg lett latt dette med automatgir rykke langt ned på lista, først og fremst fordi det gir dere mer bil for pengene, i den forstand at dere får en nyere bil for samme budsjett. Dernest fordi det gir en potensiell utgiftspost mindre: med dette budsjettet har dere sannsynligvis gode grunner til å ønske dere et greit og rimelig bilhold. Jeg ville også strøket A4 fra lista, gitt det faktum at resten av lista mer enn antyder at dere ønsker dere firehjulstrekk, vil A4 naturlig nok falle fra. Ikke fordi man ikke kan finne en bil med Quattro innafor budsjettet, men fordi disse fjonge ringene i grillen medfører at dere må nøye dere med en vesentlig eldre bil. Av samme grunn ville jeg nok glemt 2-serie, også her gjør merket i grille sitt til å hausse opp prisen i bruktmarkedet.

Skriv mest mulig ny, best mulig stand på veggen, og ta det derfra! Disse to tingene er viktigere enn kjørelengde, jeg ville f.ex ikke vært redd for å kjøpe si en to år gammel taxikjørt bil om den lå "innafor" budsjettet og ellers var i grei stand. Forøvrig: ikke "spar" penger på å "sjekke" bilen selv, selv en faglært mekaniker har ikke sjanse til å avdekke alle skjulte feil og mangler der ute på tunet hos selger. Ja, dere tar utskrift av en sjekkliste ved bilkjøp fra f.ex "Motor" sine nettsider, det kan dere bruke til en grovsortering. Når dere finner en bil dere kan tenke dere å kjøpe, da sørger dere for at bilen underkastes en NAF-test FØR - FØR - FØR dere undertegner kjøpekontrakt! Det er mest ryddig for begge parter, dere får vesentlig mer trygghet, og kjøper får dokumentert at han har oppfyllt sin opplysningsplikt. Dessuten: det er så meget enklere å avtale utbedring av feil og mangler FØR kjøpekontrakten er underskrevet - eventuelt gå videre til en bedre bil.

Mhp NAF-test er det et vesentlig bedre alternativ enn "tilstandsrapporter". En rekke med kryss for "OK" forteller alt og ingenting, spesielt om det er forhandlers eget verksted eller faste verkstedsforbindelse som har gjort "kontrollen". Jeg har gjentatte ganger sett at så banale ting som dekk som er på slitasjegrensa blir først opp som "OK", to sett dekk i litt stor dimensjon koster raskt si 10-12.000 kroner....! En liten NAF-test koster til sammenligning 1500 spenn, en full test en tusenlapp mer for medlemmer, det setter dette i rett perspektiv! Og dekk er billige i forhold til andre skjulte feil som kan foreligge! "Nylig EU-kontroll"? Kjekt å ha, det sier at skiltene henger på bilen et par år til, men det sier egentlig ikke så mye om bilens faktiske stand sånn generelt.

Maybe needless to say, men ved den minste mistanke om chip-tuning eller "optmalisering", stay away. Dels pga økt slitasje, men også fordi dette i 99 % av alle tilfeller er ulovlig på alle punkter: som regel utført av en aktør uten autorisasjon, for det andre meget, meget sjelden godkjent og ført inn i bilens vognkort ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger