En fylling med feil oktantall i dann og vann er no problemas, det være seg den ene eller andre veien. Nå er jo heller ikke 98 oktan noen "racing" benzin i ordets rette forstand, og nei, har du en gammel moped, er det nada med oktantallet. Derimot vil eldre biler kunne ha behov for bly eller blyerstatning i benzinen - det er en helt annen historie.
Men, tilbake til din noe nyere bil: motoren vil ikke eksplodere av at du fyller 98 - vel og merke en gang innimellom. Det vil jo alltid bli utblandet med det som er på tanken fra før, ikke sant? Og at 98 oktan kommer til å vøre billigere leeeeeeeeeeeeeeeenge? Nada. Det er kun et blaff, enten fordi de som pusher benzinen har litt benzin på tankene som de i all sin snillhet selger til gammel pris, eller fordi "noen" har glemt det helt ut i disse ulvetider! Mao kan du være rimelig sikker på at pumpeprisen på 98 følger etter alt annet med et byks - gjerne tre sekunder før du rekker frem til pumpa! Og ja - i tider som dette ser vi hvor absurd avgiftsregimet er: rundt 12 kroner av pumpeprisen på 24 medgår til å betale avgifter, avgifter og atter avgifter! Her bør det snarest komme et folkekrav om "drivstoffstøtte"! La oss få LITT tilbake av de massive merinntrektene dette medfører for felleskassa - en betydelig del av dette beløpet er f.ex økt moms som følge av at mva-grunnlaget øker, ikke sant? På toppen av prisøkningen betaler altså det norske folk en "særskatt" som følge av at mva jo er en fast prosentsats på toppen av det hele!
FOR DEG OG MEG betyr det neppe allverden - noen tusenlapper - men tenk deg å fylle tanken på en semtrailer! For ikke å snakke om den norske transportnæringen som helhet - konsekvensene er uoverskuelige! Enn si bøndene - en svær traktor med 4-5 tonns gjødselstank bruker IKKE en desiliter i timen akkurat! La oss alle rope og be om at staten tar grep - ikke bare for oss som fyller skarve 50 liter på tanken vår - men for hele landet - før transportnæringen og alle de andre går konk!