0

Kjøremodus

spurt 2022-03-09 20:16:43 +0100

Er det egentlig noe å spare på å velge Eco fremfor sport, normal eller dynamisk kjøremodus i bilen? Hva.er forskjellen på disse innstillingene og sparer man bensin?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

4 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-03-09 20:46:20 +0100

Nei du får bare en nesten ubrukelig bil som liksom skal selv bestemme dette og spør du meg er tdet nesten trafikk farlig da det blir som å trø på en død skillpadde når du vil akselrere. Joda flott når man kjører på en test bane og er sikkert en liten drivstoff skvett å spare men jeg prøvde denne Eco modusen på konas Outlander men ble skremt av at bilen tok kontroll over meg og at jeg ikke hadde kontroll på bilen så brukte den bare i en km på 8 år og husker det enda. Kjører man med fornuft så tror jeg ikke det uansett ville gitt nevneverdig besparelse over tid bare redselen med at det ikke er noe der når man trenger det som mest.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-03-09 21:54:08 +0100

Som Kamerat Wizard er inne på, disse modusene er mer et jippo enn en funksjon som er til praktisk nytte. Sett denne greia i "normal" og lær deg å kjøre på momentet isteden - i den grad det er mulig med eine kleine benziner. Dette med å kjøre på momentet er noe man får inn i rygmargen når man kjører tyngre kjøretøyer: det går i store trekk på å "lese" motoren og sørge for at man bruker gassen på en slik måte at man aldri presser livskiten ut av motoren, mao tråkker du ikke gassen rett i bånn for å aksellere: du trykker gassen gradvis nedover, og girer på et punkt der turtallet ved neste gir havner akkurat såvidt inn i det området du har anvendbar kraft. Du jakter mao ikke turtall, du "jakter" anvendbar kraft - rett og slett moment. Cluet er å ha tilstrekkelig moment til å holde sånn passe følge med trafikken. Dernest passer du på å holde god avstand - minimum tre sekunder - til forankjørende. Det gir deg muligheten til å tilpasse farta etter køen uten unødige oppbremsninger og hyppige aksellerasjoner. Legg merke til bremselysene på idiotene som ligger og trøkker i baklysa på bilen foran - det er ofte rene lysorgelet!

Dernest lærer du deg å lese veien: slipp gassen fremfor å bremse før kurver, hold en fornuftig fart gjennom kurven, når du er ute av kurven er det faktisk ikke stort å vinne på å tråkke jernet flatt: gjør som over - aksellerer mykt og passe raskt - finn det turtallsområdet der din motor har jevn, tilgjengleig kraft og ta det derfra. Tro meg, du blir IKKE noen sinke i trafikken av å kjøre på dette viset, tvert om. Dernest leser du veien ifht bakker opp og bakker ned: æk gjerne hastigheten noe før stigningen begynner, oppover bakken girer du selvfølgelig etterhvert, men du satser på jevn fart, ikke gjør tabben med å øke farta oppover en bakke - noe mange har en tendens til - spesielt om det er et krabbefelt på innsiden - da er det liksom liv om å gjøre å ligge i venstrefila og sørge for at ingen kommer forbi ved å øke farta bittelitt liksom! Og er bilen tungt lastet, ja da tilpasser du hastigheten deretter: om så er - 10-15 km under fartsgrensa om det er riktig bratt og du har tung last, ikke gjør tabben med å gire til tredje og dra turtallet opp forbi rødstreken for å presse ut 5 kilometer mer fart! Da renner fomelig benzinen gjennom dysene!

Dernest: vær snill med motoren mens den er kald! Jeg kjører diesel, det passer perfekt til denne kjørestilen, og girer typisk ved 2000 o/min, mer turtall har jeg sjelden behov for. Det er forøvrig også nok til å få fartsbot på både 5. og 6. gir på norske landeveier og med norske fartsgrenser.

Tro meg, om peoenget er å spare drivstoff, vil du spare mye mer på dette enn på diverse dilldall-modus. I tillegg har du full kraft tilgjengelig når du måtte ha behov for det ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-04-29 04:52:31 +0100

Åja, stemmer det.. misforsto litt der. Takk skal du ha!


friday night funkin

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-06-17 02:04:52 +0100

Thanks for helpful post. I think a lot of people are having the same question and need help, I hope they will read this post klondike solitaire

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger