0

Fjerne halve skilleveggen

spurt 2022-03-07 08:29:35 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei. Vi ønsker å ta bort øvre halvdel av skilleveggen på grunn av luftemuligheter på europaferie. Ser det er mange som gjør det nedover europa. Vi tenker å sove baki den på en oppbygd seng som er stroppet fast ( ikke skrudd) til krokene i gulvet. Hva kan gjøres for å få det gjort i Norge? Må den registreres om? Kan det i det heletatt gjøres uten å bli ruinert? Bilen er registrert i 2013 første gang. Vil ting endre seg når den er 10 år?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

4 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-03-07 12:13:47 +0100

Det enkle svaret her er at skilleveggen, det er en av de tingene man ikke engang tenker tanken på tukle med uten å sjekke med sitt lokale filial av Bilsynet og Skattedirektoratet først!!!!! Hva de gjør "nedover Europa" er knekkende likegyldig, i Norge ligger vi på avgiftstoppen, en konsekvens av det er et absurd strengt regelverk for netopp denne greia med skilleveggen og varebiler. Når det gjelder dette med "10 år" er det sånn at det er et skille her: biler som er fortollet og førstegangsregistert før hhv etter en gitt dato - mener skjæringspunktet ligger rundt 2013 - har forskjellig "trapp" her: den "gamle" trappa hadde en "løpetid" på 10 år før bilen kunne omregistreres toll og avgiftsfritt, mens den "nye" trappa ble vesentlig lenger. Det er pr defisjon luksus å eie og bruke bil i Norge, og det å tukle med bakveggen og få litt mer komfort, litt mer "personbil-luksus" i en varebil, ja det er en av de tingene som medfører tung og hard straff om man ikke gjør ting heeeeeeeeeeeeelt etter boka, og ikke bare det: om du så bare løsner skruene bittelitt og vipper veggen ørlite grann bakover, kan du være så uheldig at du ender opp med et knallhardt avgiftskrav! Og nei, her er ingen tilgivelse, det nytter IKKE å sette skruene "tilbake" igjen! Du må betale - og selv om bilen så skulle vrakes - staten kommer til å kreve deg for denne "boten" - her et avgiftskrav - til man har fått "sitt"!

Med "2013" foreligger det med ett hundre prosent sikkerhet en situasjon der du som nevnt innledningsvis, bør ha vognkortet foran deg og kontakte BÅDE Biltilsynet og Skattedirektoratet - som jo har ansvaret for avgifter og sådant mer nå for tiden. Spør fint, ha gjerne en liste over spørsmål foran deg og vær høflig, noter svarende du får osv - så får du svar som gjør at du kan gjøre de rette tingene i rett rekkefølge her! Når det gjelder dette med senga der bak, er det også her et regelverk å forholde seg til, det enkleste er å satse på et par løse madrasser - som du naturlig nok må kunne stroppe fast som annen bagasje under kjøring - men be advised, i det øyeblikk det om så bare MINNER OM "fast montert innredning", ja da beveger du deg inn i en gråsone der man plutselig kan tenke i retning av "fast montert sitteanordning"! Ja, man kan omgå mye rart med "kasser for verktøy" som tilfeldigvis har en madrass på toppen, men så var det dette med sikkerheten da...en "løs" kasse - her din lett kamuflerte seng - har jo en ikke ubetydelig masse! Da bør den være skrudd fast..........og der kommer et ganske så komplisert regelverk inn i bildet!

Mao tenk NØYE gjennom hva du tenker å gjennomføre og formuler spørsmålene med omhu! Nei, det er ikke umulig å gjennomføre, men du skal gjøre de rette tingene i rett rekkefølge - gjøre ALT etter boka - og betale dine avgifter deretter - eventuelt ta en liten spansk en og løse madrasser ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-03-07 12:18:45 +0100

Et PS: NAF / MOTOR har oppdaterte "reiseråd" for bilferien i Europa! Land for land - vær klar over ting som forbud mot fotoboks-varsling i visse land - krav om å ha med reservepærer i f.ex Spania - om jeg ikke husker feil krever Frankrike at man har promilletester i bilen - og så videre. Enkelte ting må man rette seg etter, andre ting kan man nok ta på med harelapp, men generelt: man bør iallefall VITE OM DET - sånn at man kan prate seg ut av situasjonen uten bot og dask på lanken! Ellers har flere GPS-produsenter innført fotoboksvarsling som ABONNEMENTSTJENESTE, nettoopp for å unngå konflikter for brukerne i nasjonene som har forbud mot dette. Man kan også SLÅ DET AV. Ellers: sett dere for ALL DEL inn i FARTSGRENSEBESTEMMELSENE! Man er liberale nedover i Europa, for all del, men suser man gjennom en fransk landsby i 100, ja da har man driti skikkelig på draget! Stikkord: det franske politiet er effektive og IKKE i slekt med politimester Bastian, på samme vis skal man IKKE tulle med spanske Guardia Civil! Igjen, gode forbedelser, bruk hue, så kan det fort gå bra!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-03-07 13:12:18 +0100

Vi har en rekke varebiler på jobben der øvre del er kraftig netting. Levert originalt. Finne en brukt ?

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-03-07 22:38:42 +0100

Godt tips fra Kamerat Helmar, men be advised, observer "levert med originalt". Det innebærer at det er VELDIG lurt å sjekke med Biltilsynet før man tenker tanken på å ta en shortcut"! Uten forkleinelse for noen, det er mange meget oppegående kontrolllører hos Biltilsynet, noen av dem er over gjennomsnittet opptatt av å gjøre en god jobb. Mao vet de veldig godt hva de respektive bilene er levert med da og da, og kan regelverket på fingerspissene. Sikkert en stolthet og glede for Biltilsynet, fullt så kjekt er det ikke å møte dem langs landeveien for en stakkar som har kommet i skade for å modifisere den særnorske mistillitsveggen eller noe annet i samme sjangeren!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger