0

Er subarau impreza 2008 bensin

spurt 2022-03-04 08:14:53 +0100

anonym bruker

Anonym

Er subaru impreza 2008 2.0 bensin en god bil? Lite feil osv?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-03-04 10:11:17 +0100

Nja, Subaru har som du vet, noe spesielle motorer. Dette har til like fra tidenes litt ut på dagen til den dag i dag hatt en tendens til å gi eierne mer spenning enn de setter pris på. Når det er sagt, Subaru har litt "Toyota" i seg, på den måten at man ikke endrer på ting i tide og utide, og man forsøker å sette kvalitetskontroll i høysetet. Sånn bortsett fra enkelte motorserier - i senere år spesielt dieselmotorene - og CVT-kassene - er min subjektive oppfatning at Subaru verken er spesielt mye dårligere, eller for den sakens skyld, bedre, enn andre, normalt "gode" biler. Det man får med på kjøpet, er et svært godt firehjulstrekk og et freskt design.

Men så er det dette med noen år på veien da. Det gjør noe med en bil uansett hvilket merke som står i grillen. Med rundt 14 år på veien er det avgjørende hvordan bilen er passet på av tidligere eiere. Der som ellers, for mange eiere er en dealbreaker, og er det en eneste eier som har den oppfatning at en "aktiv" kjørestil er meningen med livet, er det om mulig enda mer destruktivt for den stakkars bilen enn en eier som gir beng i service og vedlikehold. Dernest er dette med rust, rust og atter rust en gjenganger på eldre Subaru. Jeg merker meg bla i en artikkel fra 2008 at den norske importøren har en holdning der man åpenbart "synes" at rustbehandlingen fra fabrikk er "godt nok". Vel, det er den faktisk IKKE - den norske vinteren og det norske veivesenets foretrukne vintervedlikehold - les salting opp og i mente - med både salt og det som verre er - er i særklasse noe av det verste en bil overhode kan bli utsatt for i denne sjangeren! Subaru er på ingen måte alene om å hoppe bukk over denne problemstillingen, derved er det opp til første eier å sørge for full norsk understellsbehandling, fotrinnsvis når bilen er ny, eventuelt kan det gjøres på et senere tidspunkt - før rusta får skikkelig tak. Uansett, understellsbehandling har en side til: den varer ikke evig, "godstoffet" tørker inn. Mao er etterbehandling, typisk annethvert til tredjehvert år, viktig!

Om den bilen du tenker på å kjøpe - det er vel derfor du spør - IKKE er understellsbehandlet, skal du ikke engang tenke tanken på å kjøpe bilen uten en full NAF-test FØR - FØR - FØR du undertegner kjøpekontrakten. Du har ikke en snøballs sjanse på St Hans aften til å klare å finne skjult rust selv der ute på tunet hos selger - enn si andre potensielle feil og mangler. Og som vi vet, det er mye enklere å avtale utbedring av feil og mangler - evnt et passende prisavslag - FØR kjøpekontrakten er underskrevet - eventuelt bare gå videre - enn å sitte der med skjegget i postkassa etterpå. NAF-kontroll koster litt, men det gir mer trygghet for deg, det gir selgeren dokumentasjon for at opplysningsplikten langt på vei er oppfyllt. Ellers sjekker man historikk, heftelser osv - det klarer du å håndtere selv - ta gjerne ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger