0

Klimaanlegg eller gammeldags varmeapparat m/AC

spurt 2022-02-28 18:08:37 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Sitter å søker etter ny bil til meg selv på Finn.no. Nesten alle nyere biler reklamerer med klimaanlegg og 2-soners klimaanlegg. I virkeligheten ser jeg de har "gammeldagse varmeapparat m/AC knapp veldig mange av dem. Her også nyere KIA Soul. Dette er bare et eksempel. Jeg ringte en MG forhandler som også reklamerte med dette og de innrømte at de hadde gjort en feil, som de sa, og beklagde dette. De har allikevel ikke endret på dette i ettertid. Funnet mange andre også. Spørsmålet er (omsider): Har du en god ide på hvordan få bransjen til å faktisk si at bilene deres ikke har siste skrik av utstyr og ikke bruke disse nye "fancy" begrepene feil, og derfor, tror jeg, lurer vanlig dødelige til å tro de har noe som de ikke har fått?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-02-28 21:42:14 +0100

Om vi skal være litt djevelens advokat her, det er jo på sett og vis same shit, another wrapping. Rett nok har et klima-anlegg, i ordets rette forstand, en mer kompleks styring og det vi kan kalle bedre integrert funksjonalitet - utad sett er det samme "boksen" som leverer kulde hhv varme etter behov - og det kan man som regel regulerer med en termostat. Når man også snakker om to-tre soner, da har man rett og slett lempa på enda litt mer reguleringsleamikk, det være seg elktronikk og/eller mekanikk. En ekstra sensor eller to, leamikk som kan regulere luftstrømmen f.ex - og derved temperaturen - i sone 2, 3 eller whatever. Ikke noe hokus-pokus.

Og så kommer vi til det du beskriver: der har man som du antyder, en konvensjonell varmeveksler, nokså lik den som satt i min fars 1958 modell Moskwitch. Temperturreguleringen skjer ofte ved en enkel hendel, i enden av den er det en overføring av noe slag til en kran - vips - så kan man regulere temperaturen! Fungerer jo helt greit, ikke sant? Men termostaten - den sitter i din hånd og ditt hode, her er det bokstavelig talt manuell styring som gjelder! Det gode er at det er mindre som kan gå i støkker! Men her har man altså kun muligheten for å la lufta som kommer inn i bilen ha utetemperatur og varmere - man får ikke noen spesielt effektiv nedkjøing på dette viset! Det var der noen lyse hoder fant ut at man skulle bygge inn et kjøleskap i tillegg, rett og slett en kompressor - på samme vis som i et kjøleskap - og en varmeveksler. Dette plasserer man - også her - i samme boksen - men det er likevel ikke integrert på samme måte som i et klimaanlegg. I de enkleste systemene er den eneste reguleringen av og på. Kjipe greier tenker vi i dag - vi er på sett og vis litt for godt vant! Men det er ikke mange åra siden dette var luksus!

Og akkurat dette med at "vi" er litt for godt vant, er en del av bildet her. I mange land der ute er det ingen selvfølge at man har råd til bil i det hele tatt. Dårligere økonomi blant potensielle bilkjøpere innebærer at markedet for rimeligere biler er større enn her hjemme. Vi er rett og slett kanhende litt for kravstore! Derved vil f.ex kinesiske produsenter tenke annerledes: de lager biler som de oppfatter som helt greie! Så kan vi tenke: hvorfor leverer de ikke "full pakke" til oss da?!? Vi kan jo saktens betale for det! Nja - det er nok et par kulturelle barrierer her - for produsenten fremstår bilen uansett som feiende flott! At den norske importøren bevisst eller ubevist kommer i skade for å markedsføre et relativt enkelt system som klimaanlegg - kan ha flere årsaker: kanskje man ikke ønsker å fremstå som "dårligere" enn konkurrente, kanskje man ogsaå tenker at jøss, dette er jo en fantasisk billig bil med helt greit utstyr! Og skal vi være ærlige: det enkle er ofte like ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-03-01 07:00:18 +0100

Er forskjellen mer enn at det er termostat?

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-03-01 12:18:01 +0100

Godt spørsmål fra Kamerat Helmar :-) Det koker egentlig ned til at dette til syvende og sist er dett definisjonspørsmål, det er ikke sånn at fasiten er hogd i stein her! Ja, man må gjerne mene at bransjen burde være feilfrie, men vi mennesker er nå engang sånn at vi liker å skryte litt! Da kan selv den beste legge på litt for kjente, og gjøre et enkelt varmeapparat og en like enkel AC til litt mer enn det kanhende er! Når det er sagt: jeg var godt fornøyd jeg, når jeg i hine dage hadde et godt varmeapparat som var dimensjonert for å gi meg 28 grader inne i bilen ved minus 40, og elelrs besto "kjølingen" av en helt grei vifte og vinduer som kunne sveives ned - attpå til med manuell sveiv! Bonusen var at jeg aldri noensinne hadde problemer med verken vindusheisene eller "klimaanlegget" :-)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2022-02-28 18:08:37 +0100

Sett: 156 ganger

Sist oppdatert: Mar 01 '22

Antall visninger